6.4.2009 klo 15:14

Yrittäjät ovat hyvin sitoutuneita omaan järjestöönsä

Suomen Yrittäjien järjestötutkimuksen mukaan jäsenyrittäjät ovat erittäin tyytyväisiä yrittäjäjärjestön toimintaan ja jäsenpalveluihin.

– Jäsenistä peräti 96 prosenttia voi suositella Suomen Yrittäjien jäsenyyttä lämpimästi tai pienin varauksin toisille yrittäjille, Suomen Yrittäjien järjestöjohtaja Kari Hiltunen kertoo.

Vastaajista 60 prosenttia ilmoittaa edunvalvonnan tärkeimmäksi jäsenyyden perusteeksi. 37 prosentin mielestä yrittäjäaate on keskeinen syy jäsenyydelle.

Yrittäjäjärjestö tarjoaa jäsenyrityksille edunvalvonnan lisäksi monipuolisia palveluja, joista neuvontapalvelut koetaan tärkeimmäksi. Vastaajista 43 % ilmoittaa neuvontapalvelut keskeiseksi syyksi järjestöön kuulumiselle. Neuvontapalvelujen merkitystä korostavat erityisesti pienempien, alle 3 henkilöä työllistävien yritysten omistajat ja alle kaksi vuotta jäseninä olleet yrittäjät. Nuoret yrittäjät nostavat kolmen tärkeimmän syyn joukkoon liiketoimintaa tukevan verkostoitumisen toisten yrittäjien kanssa.

Jäsenyrittäjät ovat melko tyytyväisiä jäsenyyden hyötyihin arvioitaessa niitä suhteessa kustannuksiin. 77 prosenttia vastaajista on tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä jäsenyyden hinta- ja hyötysuhteeseen.

Yrittäjät ovat myös aktiivisia osallistujia. Järjestötutkimukseen vastanneista yrittäjistä 53 % osallistuu vähintään kerran vuodessa yrittäjäjärjestön tilaisuuteen, tapahtumaan tai koulutukseen. Neljännes vastaajasta ei ole osallistunut järjestön tapahtumiin. Suurimmaksi esteeksi osallistumiselle vastaajat ilmoittavat ajan puutteen.

Järjestötutkimukseen osallistuneet asettavat suurimmat odotukset omalle järjestölleen neljässä asiakokonaisuudessa; yrittäjämyönteisen ilmapiirin luomisessa, asiantuntemuksessa, yrittäjien välisen yhteistyön edistämisessä sekä vaikuttamisessa kuntiin.

Jäsenten mielestä kuntien kanssa tehtävässä yhteistyössä on parannettavaa erityisesti yrittäjämyönteisen ilmapiiriin luomisessa, yrittäjien välisen yhteistyön edistämisessä sekä vaikuttamisessa yrittäjien asioiden hoitamiseen kunnissa. Parhaiten jäsenyritysten odotuksiin nähden on onnistuttu viestintään liittyvissä asioissa.

Suomen Yrittäjät muodostuu 412 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 51 toimialajärjestöstä. Järjestön jäsenkasvu on ollut viime vuosina voimasta. Järjestössä on 106 000 jäsenyritystä.

Suomen Yrittäjien teettämän järjestötutkimuksen teki viime vuoden joulukuussa sähköpostikyselynä Innolink Research. Kysymyksiin vastasi 11 000 jäsentä.

Lisätietoja:

Järjestöjohtaja Kari Hiltunen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 604 090