7.3.2008 klo 16:11

Yrittäjät yhteishankintakoulutuksen piiriin

Suomen Yrittäjät pitää tänään eduskunnalle annettua lakiesitystä yhteishankintakoulutuksen laajentamista koskemaan myös yrittäjiä onnistuneena. Valtioneuvosto ehdottaa, että myös yrittäjät ja sellaiseksi aikovat voisivat osallistua yhteishankintana toteutettavaan koulutukseen.

Suomen Yrittäjien johtajan Martti Pallarin mielestä lainsäädäntöehdotuksella korjataan pieniä yrityksiä haitannut epäkohta. Nykylain mukaan koulutusta voidaan antaa ainoastaan työntekijäasemassa oleville henkilöille. Hankinnan osapuolena olevat yrittäjät eivät ole voineet osallistua tähän koulutukseen.

Myös franchising-yrittäjiksi ryhtyvät voivat jatkossa osallistua yhteishankintakoulutukseen. Koulutuksen rahoittamiseen voi osallistua työvoimaviranomaisen ohella franchising-oikeudet luovuttava yritys. Vuokratyöntekijöiden asemaa esitetään helpotettavaksi siten, että myös käyttäjäyritys voi olla yhteishankintakoulutuksen rahoittaja. Tähän asti edellytyksenä on ollut, että osan koulutuskustannuksista maksaa vuokratyöntekijän työnantaja, henkilöstövuokrausyritys. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan tämän kevään aikana.

Lainmuutosten yhteydessä Työ- ja elinkeinoministeriö ilmoittaa tuotteistavansa yhteishankinnan kolmeksi tuotteeksi. Yhteishankinnan tuoteperheen muodostavat rekry-koulutus eli uuden henkilöstön rekrytointi, täsmä-koulutus eli henkilöstön osaamisen kohottamiskoulutus muutostilanteissa ja muutos-koulutus eli muutosturva- ja irtisanomistilanne koulutus.

Rekry-koulutuksessa työnantaja ja työhallinto jakavat koulutuskustannukset puoliksi. Muutos-koulutuksessa yrityksen osuus on 30 % ja valtion 70 %. Täsmä-koulutuksessa tukitasot riippuvat yrityksen koosta ja siitä, onko kysymys ns. erityiskoulutuksesta vaiko yleiskoulutuksesta. Pk-yritysten erityiskoulutusta valtio tukee 35 %:lla ja yleiskoulutusta 70 %:lla. Suurten, yli 250 työntekijän, yritysten erityis- ja yleiskoulutusta valtio tukee 25 %:lla.

Johtaja Martti Pallarin mielestä koulutustukien hakeminen helpottuu, kun tiedetään, mitä haetaan. Tukitasojen tietäminen helpottaa koulutustuotteiden käyttöä.

Lain voimaantulolla vaikutettaisiin myönteisesti ammattitaitoisen työvoiman saatavuuteen, Pallari arvioi.

LISÄTIETOJA:
Suomen Yrittäjät, johtaja Martti Pallari, p. 0500 812 677, viestintäpäällikkö Jarmo Hyytiäinen, p. 050 555 9965