20.5.2008 klo 17:07

Yrittäjyys turvaa lähipalvelut

Suomen Yrittäjät pitää yrittäjälähtöisyyttä avaimena kuntien toiminnan kehittämiselle. Yritykset luovat taloudellista kasvua ja uusia työpaikkoja, jotka ovat välttämättömiä hyvinvoinnin ja lähipalveluiden turvaamiseksi. Tämän vuoksi yrittäjien osaaminen tulee ottaa aiempaa paremmin huomioon kuntien palveluita kehitettäessä.

– Yrittäjät ovat oman kuntansa elinkeinoelämän parhaita asiantuntijoita. Siksi paikallista elinkeinopolitiikkaa voidaan kehittää kuntalaisten parhaaksi yrittäjien ja kuntapäättäjien välisellä jatkuvalla vuoropuhelulla. Yhteistyössä laaditut elinkeinopoliittiset ohjelmat ja kuntien päätösten arviointi myös yritysten kannalta ovat osa aitoa yrittäjälähtöisyyttä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus linjaa.

On kuntalaisten etujen mukaista, että yrittäjät ovat mukana palveluita uudistettaessa. Näin turvataan palvelujen hyvä saatavuus, laadukkuus ja kustannustehokkuus. On tärkeää, että yritykset tulevat entistä tiiviimmin mukaan kuntapalveluiden tuotantoon. Samalla on kuitenkin pidettävä huoli yritysten tasavertaisista mahdollisuuksista osallistua kuntien järjestämiin tarjouskilpailuihin. Tämä tarkoittaa mm. kuntien liikelaitosten toiminnan arviointia sekä kuntien oman palveluntuotannon todellisten kustannusten selvittämistä.

Suomen Yrittäjien kunnallisvaalitavoitteet on linjattu ”Yrittäjyys turvaa lähipalvelut – Suomen Yrittäjien Kuntaohjelma 2009–2012” – asiakirjaan. Järjestö kiinnittää kuntalaisten huomion ohjelmassaan yrityslähtöisyyteen, palveluiden järjestämiseen, kuntien hankintoihin, koulutus- ja elinkeinopolitiikkaan sekä ilmastokysymyksiin.

SY tavoittelee valtuustoihin yli tuhatta jäsenyrittäjää

Suomen Yrittäjät rohkaisee yrittäjiä ryhtymään kunnallisvaaliehdokkaaksi. Järjestön tavoitteena on saada ehdokaslistoille 2500 jäsenyrittäjää ja uusiin valtuustoihin kaikkiaan yli tuhat jäsenyrittäjää. Vuoden 2004 vaaleissa ehdokkaana oli 2200 jäsenyrittäjää ja valtuustoihin valittiin 1015 Suomen Yrittäjien jäsentä. Kuntien yhdistymisen seurauksena valtuustoihin valitaan nyt 1700 edustajaa vähemmän kuin edellisissä vaaleissa, joten yrittäjäjärjestön asettama tavoite tulevissa vaaleissa on haasteellinen. Kunnallisvaltuustoihin valitaan 10 000 valtuutettua.

Suomen Yrittäjien yrittäjät ja kunnat sivusto:

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 221