3.10.2019 klo 14:30
Uutinen

”Asiakas on aina väärässä” – Kirjanpidon konkari opastaa oikean tilitoimiston valinnassa

Yli 50 vuotta kirjanpitäjänä toiminut Lassi Mäkinen ei suosittele pienelle yritykselle isoa tilitoimistoa. Taloushallintoliiton mielestä asia ei ole näin yksinkertainen.

Talousteema Oy:n yrittäjällä, hämeenlinnalaisella Lassi Mäkisellä on kymmenien vuosien kokemus kirjanpitäjän työstä. Hän on toiminut tilitoimistoyrittäjänä 18 vuoden ajan.

Nykyisin Mäkinen kouluttaa tilitoimistoja ja tekee siinä sivussa kirjanpitotöitä. Hänen mukaansa tilitoimiston valinta on usein asiakkaan kannalta varsin haastavaa.

– Tlilitoimistoala on sellainen, että siinä asiakas ei kovin paljon tunne tilitoimiston työtä. Monella yrittäjällä on sellainen mielikuva, että kirjanpitäjän homma on yksinkertaista ja helppoa työtä.

– Tilitoimiston valinnassa on paljon samaa kuin lääkärin valinnassa. Joku lääkäri pitää valita, vaikka hänen työtään ei tarkemmin tunneta. Tällaisessa valinnassa asiakas on aina väärässä.

Mäkinen kehottaa yrittäjää ensisijaisesti miettimään, millaisia tarpeita hänellä on tilitoimistolle.

– Joku haluaa halpaa, jossa tehdään kirjanpitoa mahdollisimman yksinkertaisesti vain verotusta varten. Joku haluaa kalliimpaa palvelua, jossa tilitoimisto myös neuvoo asiakastaan, esimerkiksi rahatilanteen hallinnassa. Se on paljon tärkeämpää kuin verotus.

Aloittelevia ja pieniä yrityksiä Mäkinen neuvoo kääntymään pienen tilitoimiston puoleen.

– Suuret ketjut ovat kasvottomia ja pitkälle automatisoituja. Pientä toimistoa kiinnostaa enemmän pienet yritykset.

”Auktorisointi ei ole takuu laadusta”

Tilitoimistojen toiminnan lainmukaisuutta valvoo Suomen Taloushallintoliitto ry, jonka toiminnassa Mäkinen on ollut mukana 90-luvulla.

– Auktorisointi ei ole mielestäni takuu toimiston laadusta. Tarkastuksissa selvitetään vain se, täyttääkö toimisto lain vaatimukset.

Mäkinen sanoo tietävänsä Suomessa ”satoja” tilitoimistoja, jotka täyttävät vaatimukset, mutta jotka eivät ole auktorisoituja.

– Asiakas ei voi tietää tätä etukäteen. Yrittäjä vain luottaa siihen, että kaikki toimii. Kysymällä muilta yrittäjiltä voi saada vinkkejä, mutta eivät hekään tiedä toimistoista paljonkaan. Valinta on siis hyvin vaikeaa.

Näin pääset alkuun valinnassa

Mäkinen kehottaa jokaista yrittäjää vertailemaan tilitoimistoja käymällä paikan päällä.

– Kanssakäymisessä usein selviää, millainen toimisto on kyseessä.

Jotain voi päätellä esimerkiksi toimiston yleisestä siisteydestä.

– Jos mapit ovat sikin sokin, se ei ole kovin hyvä merkki. Jos tilitoimiston edustaja vaikuttaa tarkalta ja täsmälliseltä ja hän on halukas keskustelemaan, ne ovat hyviä merkkejä.

Mäkinen muistuttaa, että tilitoimistojen on tärkeää kouluttautua jatkuvasti.

– Ammattitaitoa on pidettävä yllä, koska kyseessä on erittäin vaativa ammatti. On syytä pitää mielessä, ettei kukaan opi lainsäädäntöä täydellisesti. Olen itse tehnyt näitä töitä yli 50 vuoden ajan enkä vieläkään osaa kaikkea. Esimerkiksi arvonlisäverotus on todella vaikea laji.

Suomessa kuka tahansa voi ryhtyä kirjanpitäjäksi. Ongelmatilanteet ovat usein hankalia asiakkaan kannalta.

– Ristiriitatilanteita syntyy paljon, koska alalla on huonoja kirjanpitäjiä, jotka eivät osaa ammattiaan. Tiedän tapauksia, joissa verottaja on tehnyt tarkastuksen yritykseen ja on jouduttu harkitsemaan, pitääkö kirjanpito tehdä uudestaan monen vuoden ajalta.

Pelkkä hinta kertoo harvoin totuutta tilitoimiston laadusta-

– Hinta ei kerro oikeastaan paljon mitään. Jos hinta on kovin korkea, se tosin kertoo ylihinnoittelusta. Hyviä ammattilaisia löytyy varmasti kohtuuhinnalla.

Taloushallintoliitto: Tarkastuskäytäntöjä uudistettu

Suomen Taloushallintoliitto suosittelee yrityksille tilitoimistoiksi auktorisoimiaan jäsentoimistoja.

– Tilitoimiston laatu ei meidän mielestämme ole pelkästään ja ainoastaan kirjanpidon ja verotuksen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta. Meidän mielestämme laatu on viime kädessä tilitoimiston asiakkaan kokemus tilitoimistosta, johon vaikuttavat myös asiakaspalvelu ja kustannukset. Liiton aukrotisointidatan perusteella tilitoimiston koko ei korreloi laadun kanssa, Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Antti Soro sanoo.

Soron mukaan Taloushallintoliitto on viime vuosina uudistanut tarkastuskäytäntöjään.

– Nykyään painotamme tarkastuksissa kirjanpito- ja verotusosaamisen lisäksi myös muita laatukriteereitä, jotka mahdollistavat laadukkaan kokonaispalvelun. Taloushallintoliiton tekemissä tarkastuksissa jaettiin viime vuonna 73 huomautusta asioista, jotka tilitoimistojen oli pakko laittaa kuntoon pitääkseen auktorisoinnin. Edellytämme tilitoimistolta kirjallisia toimeksiantosopimuksia, riittävän kattavia vastuuvakuutuksia virheiden varalle sekä pätevää ja koulutettua henkilöstöä, hän huomauttaa.

”Tärkeintä on, että yhteispeli pyörii”

Mäkisen tavoin Soro myöntää, että auktorisointi ei ole absoluuttinen laadun tae, vaikka sillä on suuri merkitys tilitoimiston kyvylle tuottaa laadukasta palvelua.

– On muistettava, että Suomessa on paljon ammattitaitoisia ja erinomaisesti asiakkaitaan palvelevia tilitoimistoja, jotka eivät ole kokeneet Taloushallintoliiton auktorisointia tarpeelliseksi itselleen ja omalle toiminnalleen. Tärkeintä on se, että asiakkaan ja tilitoimiston yhteispeli toimii ja asiakas saa itselleen parasta palvelua.

Taloushallintoliitto tarjoaa auktorisoitujen tilitoimistojen asiakkaiden tueksi tarkastuslautakunnan, jonne kyseisen tilitoimiston asiakas voi halutessaan olla yhteydessä. Taloushallintoliitto voi tarpeen tullen antaa jäsenelleen huomautuksen, varoituksen tai jopa erottaa jäsenen yhdistyksestä, jos se katsoo jäsenen toimineen vastoin alan hyvää tapaa.

– Itse suosittelisin valitsemaan auktorisoidun tilitoimiston tai tilitoimiston, joka täyttäisi meidän edellyttämät vähimmäiskriteerit jäseniltämme. Taloushallintoliitto edellyttää tilitoimistolta kirjallisia toimeksiantosopimuksia, riittävän kattavia vastuuvakuutuksia virheiden varalle sekä pätevää ja koulutettua henkilöstöä, Soro sanoo.

Artikkelia päivitetty 4.10. klo 15.03: Lisätty Taloushallintoliiton näkemykset ja poistettu Lassi Mäkisen kommentti joidenkin auktorisoitujen tilitoimistojen toiminnan lainvastaisuudesta.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi