5.5.2018 klo 08:02
Uutinen

Balmuirin Heidi Jaara: ”Nyt on putiikkien ja erikoiskaupan aika”

Ylellisyystuotteisiin keskittynyt Balmuir aloitti tarinansa maailmalta. Suomen markkinat tulivat vasta vähän myöhemmin. Yrityksen kasvusaaga jatkuu.

– Nyt on putiikkien ja erikoiskaupan aika. En usko kivijalan kuihtumiseen. Ajatuksemme on yhdistää kivijalka ja verkkokauppa. Voimme lähettää varastolta vaikka Tokioon, kertoo Balmuirin perustaja Heidi Jaara Yrittäjä-lehden tuoreessa numerossa.

Luksusasuste- ja sisustusbrändi Balmuir laajeni vähittäiskaupan puolelle viime vuonna avaamalla Ouluun oman myymälän. Helsingin Pohjoisesplanadin liike avasi ovensa viime elokuussa. Sitä ennen Balmuir teki b-to-b-kauppaa ja myi maailman maineikkaille tavarataloille, kuten venäläiselle TsUMille ja Libertylle Lontoossa.

Helsingin paraatipaikalla olevaan liikkeen interiööri henkii ylellisyyttä, ja asusteiden materiaaleissa näkyy pellavaa, mohairia, villaa, mutta myös rauskun- ja lohennahkaa.

Palataan ajassa taaksepäin ja Jaarojen Oulujärven mökille. Oli kesä 2007, kun Nokialla ostajana työskennellyt Heidi Jaara suri lapsettomuutta ja mietti, että nyt on korkea aika tehdä sellaista, mistä hän on aina unelmoinut.

Työmatkoilla jo usean vuoden ajan piirrellyt luonnokset alkoivat näytellä isompaa roolia. Heidi Jaaran perheessä ei ollut yrittäjiä, ja ryhtyminen yrittäjäksi oli hänelle valtavan iso hyppy.

Vastuullisuus dna:ssa

Vastuullisuus on kirjoitettu firman dna:han. Perheyrityksen arvot ovat laatu, luotettavuus, joustavuus ja aitous, joista kumpuaa huolenpito, vastuunkantaminen ja inhimillisyys.

– Emme voi tehdä bisnestä muulla tavoin kuin arvojemme mukaisesti, Jaara kertoo.

Jaaran mukaan heidän käyttämänsä raaka-aineet ovat maailman hienoimpia luonnonmateriaaleja ja kaikki alihankkijat ovat perheomisteisia yrityksiä.

Hän puhuu myös markkinoiden parhaasta laatu-hintasuhteesta.

– Näin Nokialla ostotehtävissä työskennellessäni monenlaisia alihankkijoita. Omassa yrityksessä tuotannon eettisyys on yksi kulmakivistä; kaikki alihankkijat ovat perheomisteisia yrityksiä.

Jaarojen Wheslyn Group Oy omistaa Balmuir-tuotemerkin. Yrityksen tuotannosta yli 50 prosenttia tehdään Euroopassa. Esimerkiksi Oulussa ommellaan viitat, eli keepit ja pipoja sekä koristetyynyt,

Heidin mies, Juha Jaara, tuli mukaan perheyritykseen vuonna 2012.

Balmuir laajenee Tukholmaan

Vauhdikas vuosi ei näy yrittäjien kasvoilla, muuten kuin innostuksena ja tekemisen palona. Sen sijaan Juha Jaaran puhelin pirisee sitäkin enemmän kesken haastattelun. Balmuir avaa ensimmäisen liikkeensä Ruotsiin Tukholmaan toukokuussa ja sen remontointi on nyt kovassa vauhdissa.

Kun yritys oli viisivuotias vuonna 2012, hommia paiski viisi työntekijää. Viime vuonna yritys tuplasi henkilöstömääränsä edellisvuodesta ja alkuvuoden lukema oli 45 tekijää. Viime tilikaudella tukkumyynnin osuus 6,8 miljoonan euron liikevaihdosta oli 80 prosenttia. Liikevaihto kasvoi 50 prosenttia edellisvuodesta ja sama tavoite on seuraavallekin tilikaudelle.

Balmuir on vienyt tuotteita yli 70 maahan. Yritys tekee vahvaa tulosta.

– Kun yritys kasvaa 1–2 miljoonan liikevaihtoa tekevästä yrityksestä suuremmaksi, mitataan se, kykeneekö yrittäjä kasvamaan. Silloin pitää delegoida vastuuta muille. Tämä mittaa kasvua tuon vaiheen yli: yritys ei voi kasvaa, jos yrittäjä ei kasva. Yritys ei voi myöskään kasvaa, jos työntekijät eivät kasva.

Lue koko juttu toukokuun Yrittäjä-lehdestä

Teksti: Riikka Koskenranta ja Kuva: Aleksi Poutala