YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Helsingin Yrittäjät: Esplanadi-kokeilusta enemmän haittaa kuin hyötyä alueen yrityksille
Helsingin keskustassa käynnistettiin nopealla aikataululla ja alueen yrityksiä kuulematta kokeilu Esplanadien muuttamisesta yksikaistaisiksi ja kävely- sekä pyöräilyalueiden lisäämisestä toukokuusta 2023 alkaen. Esplanadi-kokeilun kesän tulokset kertovat, että kokeilusta on ollut hyötyä alueen ravintoloille ja haittaa kaupan alan yrityksille sekä jakelu- ja huoltoliikenteelle. Kaupunkilaisten ja kotimaisten matkailijoiden kävijä- ja asiointimäärään uudistus ei ole juurikaan vaikuttanut.
Esplanadi-kokeilusta on tehty monenlaista seurantaa, ja ensimmäiset seurantatiedot kesä-elokuulta 2023 ovat valmistuneet. Kokeilun vaikutusta alueen elinvoimaan tutkittiin mobiilidataan perustuvan viipymien seurannalla ja alueen toimijoille osoitetulla kyselyllä, johon vastasi 37 alueen yritystä, alueen suuret kiinteistönomistajat sekä tapahtumia alueella järjestäviä toimijoita.
Esplanadien kävijä- ja asiointimäärissä ei juurikaan muutoksia
Kotimaisten matkapuhelinten seurantaan perustuva datatieto kertoo, että käynnit, asioinnit ja viipymisen pituudet Esplanadien alueella ovat pysyneet ennallaan tai kasvaneet hieman viime kesästä. Merkittävin tulos on vuorokautisten asiointiviipymien lasku heinäkuussa 2 prosentilla ja elokuussa 3 prosentilla. Sen sijaan pikakäyntien osuus kaikista käynneistä kasvoivat. Käytetyssä mobiilidataseurannassa eivät näy ulkomaisten matkailijoiden liikkumiset.
Seurantaan otettiin verrokkialueeksi Rautatieaseman ympäristö, jossa vuorokautiset asiointiviipymät kasvoivat heinäkuussa 15 prosenttia ja elokuussa 18 prosenttia verrattuna edelliseen kesään.
Esplanadien alueella käyntejä oli touko-elokuussa 5,9 miljoonaa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 2 prosenttia. Rautatieaseman alueella käyntejä oli 10,6 miljoonaa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 11 prosenttia.
Asiointien määrä Esplanadien alueella oli 4,3 prosenttia, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 3 prosenttia. Rautatieaseman alueella asiointeja oli 8,8 miljoonaa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia.
– Ydinkeskustaan on saapunut tänä kesänä enemmän ihmisiä, joita ei kuitenkaan ole saatu houkuteltua käymään ja asioimaan Esplanadien alueella. Tänä kesänä myös Helsinki Biennaali lisäsi ydinkeskustassa kävijöitä, mutta Esplanadien alueen kävijä- ja asiointimäärissä ei ollut kuin pientä kasvua, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
Kokeilu on vaikuttanut yrityksiin eri tavoin
Esplanadien alueen yrityksille tehtiin myös kysely kokeilun vaikutuksista niiden myyntiin ja ostotapahtumien määrään. Alueen toimijoista 24,3 prosenttia oli myynyt enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona, 37,8 prosenttia oli myynyt saman verran ja 35,1 prosenttia oli myynyt vähemmän.
– Kokeilun vaikutukset Esplanadien alueen yrityksiin ovat olleet kahtiajakoiset. Ravintoloille ja kahviloille uudistus on ollut positiivinen, mutta kaupan alan yrityksiin se on vaikuttanut haitallisesti, summaa Oksala.
Kyselyyn vastanneista 11 ravintolasta ja kahvilasta neljä oli kasvattanut myyntiään ja muilla myynti pysyi edellisen vuoden tasolla. Myös neljällä kaupan alan yrityksellä ja yhdellä palveluyrityksellä myynti kasvoi. Myynti laski puolestaan 13 yrityksellä, joista 11 oli kaupan alan yrityksiä. Myynnin laskuun vaikutti heidän mukaansa kadunvarsien pysäköintipaikkojen puute ja yleinen negatiivinen keskustelu autoilun mahdollisuuksien heikentymisestä keskustassa sekä turistien puuttuminen. Joka toisella vastaajista huoltoliikenne toimi aiempaa huonommin.
Myös yritykset, joiden myynti pysyi ennallaan viime vuoteen verrattuna, kritisoivat uudistuksen vaikutuksia kadunvarsipysäköintiin, ruuhkiin ja huoltoajoihin, jotka toimivat heikommin 79 prosentilla. Kriittisimmin kokeiluun suhtautuivat kuljetusliikkeet, joiden toiminta keskustassa on vaikeutunut merkittävästi.
Alueen yrityksistä 35 prosenttia suhtautui kokeilun jatkoon kielteisesti, 38 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa ja 27 prosenttia suhtautui jatkoon myönteisesti.
– Esplanadi-kokeilu ei ole kasvattanut alueen elinvoimaa kuluvana kesänä, ja alkaneen talvikauden aikana laajempia kävelyalueita ei muutoinkaan päästä hyödyntämään. Sen sijaan kokeilun haittavaikutukset Esplanadien alueen huolto- ja jakelu- ja muuhun liikenteeseen sekä kadunvarsipysäköintiin kasvavat talviolosuhteissa. Alueella toimivia yrityksiä tulee nyt kuunnella tarkalla korvalla, ja kokeilu pitää myös voida tarvittaessa keskeyttää, sanoo Oksala.
Lisätietoja
KUVA Adobe Stock