YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

AKT:n lakko
Kuljetusyrittäjä menettää päivittäin isoja summia AKT:n lakon takia. Kuva: Getty Images
1.3.2023 klo 08:47
Uutinen

Kauppalehti: Kuljetusliikkeen kustannukset lakon aikana 20 000 euroa päivässä: ”Pitää maksaa palkka kotisohvalle”

Kuljetusliikkeen yrittäjä joutuu maksamaan takuupalkkaa AKT:n työehtosopimuksen alaisille kuljettajille.

AKT:n lähes kaksi viikkoa kestänyt lakko horjuttaa monia pieniä kuljetusliikkeitä. Kauppalehdelle lakkoa kommentoineen Pantherlinen perustaja ja toimitusjohtaja Sami Timmer kertoo, että palkkaa on maksettava lakon aikanakin AKT:n työehtosopimuksen alaisille kuljettajille.

– Kuljettajille pitää maksaa palkka kotisohvalle, vaikkei ajettavaa ole. Meidän tapaisemme, työehtosopimusta noudattavat talot joutuvat maksamaan työntekijöille sovitun takuupalkan, vaikka työt vähenevät AKT:n lakkoilun takia, yrittäjä kertoo.

Ahtausalan kaikkia Suomen satamia koskeva lakko alkoi 15. helmikuuta. AKT neuvottelee Autoalan Työnantajaliiton ja Satamnaoperaattorien kanssa valtakunnansovittelijan johdolla.

Timmerin yritys vie tavaraa satamiin, mutta paluukuormat ovat nyt tyhjiä. Moni kuljetus kulkee vajaana tai lähes tyhjänä.

– Saamme enää 25 prosenttia siitä rahasta, jonka normaalioloissa saisimme. Koska lakko on sulkenut satamat, on kolme neljännestä liikevaihdostamme hävinnyt, Timmer kertoo lehdelle. 

”Lakia kiertävät pärjäävät”

Timmerin mukaan yhtiö joutuu maksamaan lakon aikaisia palkkakuluja ja tyhjänä ajamisen kustannuksia noin 180 000 euroa. Summa kasvaa jokaisena arkipäivänä noin 20 000 eurolla. Pienillä kuljetusliikkeillä kannattavuus on jo valmiiksi heikko inflaation takia.

– Autoja seisoo lakon pitkittyessä koko ajan lisää, kun tavara ei liiku. Tällä menolla palkka- ja polttoainerahat loppuvat nopeasti, Timmer kertoo Kauppalehdelle.

Neuvottelut lakon päättämiseksi jatkuvat, sillä AKT ei näytä tyytyvän noin seitsemän prosentin korotuksiin, jotka lyötiin lukkoon aikaisemmissa teknologiateollisuuden ja kaupan alan neuvotteluissa. 

Kuljetusyrittäjän mukaan alalla on lakia kiertäviä yrityksiä, jotka eivät noudata työehtosopimuksia.

– Nehän tässä nyt pärjäävät. Monelle pienyrittäjälle kyse on kannattavuudesta eli elämästä ja kuolemasta. Koska yrittäjän omat rahat ovat pelissä, pahimmassa tapauksessa menevät talot ja muu omaisuus. Näyttää siltä, että tuloksemme jää tänä vuonna tappiolliseksi ahtaajien lakon takia.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus