26.3.2020 klo 13:18
Uutinen

Korona on ravintoloille vakava paikka -The New Sherwood otti käyttöön nouto- ja toimituspalvelun

Keravalainen The New Sherwood -ravintola joutui tiukan paikan eteen korona-viruksen ja siihen liittyvien elämisen rajoitteiden kanssa. Yrittäjät Kamu Mannerheimo ja Johanna Salmi kehittivät erilaisia ideoita saadakseen vaikeassa tilanteessa myyntiä aikaiseksi. Somesta on ollut apua.

– Á la Carte -puoli on kokonaan seis ja lounaalla kävijöiden määrä puolittui, kunnes ravintolassa syöminen kiellettiin. Kaikki tapahtumat on peruttu. Alkuvuosi oli hyvä, mutta kulut on maksettava joka tapauksessa, Johanna Salmi kertoo yrityksen vaikeuksista koronan kourissa.

The New Sherwood -ravintola on perustettu hiljan, vuoden 2018 marraskuussa. Lounaat ja á la Carte ovat tärkeä osuus toiminnasta, mutta ravintola on erikoistunut myös järjestämään elävän musiikin iltoja – normaalisti joka viikonloppu on uusi esiintyjä.

– Olemme aktivoineet lounastoimintaa luomalla palvelun, jossa ihmiset voivat soittaa ja tilata lounaansa, jonka me pakkaamme valmiiksi ja sitten asiakas voi vain noutaa sen tiskiltä olematta sen enempää kontaktissa. Sen lisäksi olemme ulottaneet internetin Wolt-palvelun lounaisiin. Wolt-palvelu toimittaa yksityisille ihmisille lounaita kotiin maksua vastaan, kertoo yrittäjä Mannerheimo.

– Aloitimme myös palvelun, jossa toimitamme minimissään neljälle hengelle Keravalla annoksia suoraan työpaikoille pienellä kuljetusmaksulla. Mahdollisesti voisimme toimittaa itse samalla periaatteella myös yksityisille, mutta siinä on omat haasteensa. Jos asiakas on karanteenissa, hänellä pitäisi olla joku applikaatio, jolla maksaa, sillä emme voi olla kosketuksissa. Ruokakassi pitäisi jättää oven taakse.

– Vanhukset, jotka eniten tarvitsisivat näitä palveluja, eivät juurikaan käytä sähköisiä palveluja, kuten Mobile Paytä. Tai Wolttia.

Somessa ravintolaryhmä

– Sosiaalisessa mediassa on ravintolaryhmä, ”Ravintoloiden korona-kriisi”, jossa on 1500 jäsentä. Joukossa mm. helsinkiläisiä huippuravintoloita. Siellä jaetaan avoimesti ideoita, jotta voisimme selviytyä kriisin yli, Kamu Mannerheimo kertoo.

– Helsingissä on tendenssi, että ruokaa aletaan kuljettamaan yhä enemmän koteihin. Päivät kuluvat äkkiä, on reagoitava nopeasti, ettei jää jälkeen. Meidän kulmilla ainakin Maku ja Pala sekä järvenpääläiset Zapata ja Huili toimittavat ruokaa asiakkaille. Vie aikaa ja vaatii paljon sometusta, että ihmiset saavat tiedon näistä uusista palveluista.

– Jotkut vakuutusyhtiöt ovat ilmoittaneet, että keskeytysvakuutukset eivät ole voimassa tässä tilanteessa. Vaikka varsinainen ravintolatoiminta on toistaiseksi kielletty, keittiömme kuitenkin toimii.

– Kaikille yhteistyökumppaneille on lähetetty tiedote tilanteesta. Suurimmat kulut syntyvät toimitilan vuokrista sekä henkilökunnan palkoista. Toiveissa olisi, että vuokranantajat olisivat ymmärtäväisiä eivätkä alkaisi heti rankasti periä saataviaan. Muutamissa kauppakeskuksissahan on annettu yrittäjille kaksi seuraavaa kuukautta vuokravapaata, Mannerheimo toteaa.

Karusellissa toimivan ravintolan toimitilan vuokraisäntä on Ilmarinen.

Kiinteät kulut rassaavat

The New Sherwoodissa henkilökunta pesee käsiään huolellisesti ja myös käsidesi on käytössä. Kahvoja ja pöytiä desinfioidaan usein.

– Valtion tiedotuksessa oli ongelmia. Ensin kerrottiin, että suljetaan massatapahtumat, jolloin tuli huvittunut ja välinpitämätön fiilis. Meni pitkään, ennen kuin kerrottiin, miksi näin tehdään – jotta sairaalat eivät ruuhkautuisi. Nyt ei enää naurata.

– Jos valtio tai kunta haluaisi auttaa, tulee ensimmäisenä mieleen se, että saisi kiinteitä kuluja pienemmiksi, ensimmäisenä vuokria. Tai jos voisi antaa apurahaa palkkojen maksamiseen. Olemme joutuneet lomauttamaan henkilökuntaa ja pahimmassa tapauksessa joudumme vetämään toimintaa kahdestaan.

– Olisi hyvä, että ihmiset käyttäisivät oman kaupungin palveluja, jos halutaan, että täällä ylipäätään palveluja on. Meillä siis keittiö toimii edelleen ja valmistamme ruokia asiakkaille, toteavat yrittäjät Johanna Salmi ja Kamu Mannerheimo.