23.4.2020 klo 07:27
Uutinen

Koronakriisin kesto pelottaa lappilaisia yrittäjiä: -Tänä vuonna pääsiäinen oli hiljaisin koko yrityksen historiassa

Jennin, Kaisun ja Hannan yritystoiminta on kärsinyt huomattavasti koronaviruksen vaikutuksista. Yksi on joutunut sulkemaan kivijalkakauppansa, toinen toivoo valtiolta lisää suoraa tukea yrityksille ja kolmas vietti hiljaisimman pääsiäisen koko yrityksen historiassa. Kuva: Jani Kärppä/Kota Collective.

Jenni Alava pyörittää Kolarissa nimeään kantavaa yritystä, Alava Shop Oy:ta. Tämä arktisen muodin kodiksi itseään kutsuva yritys myy suomalaisten pienyrittäjien tuotteita. Jenni on toiminut yrittäjänä aiemminkin, mutta Alava on perustettu vasta vajaa vuosi sitten Äkäslompoloon. Nyt koronavirus on iskenyt voimakkaasti yrityksen myyntiin.

-Kun hiihtokeskukset ja hotellit suljettiin, niin laitoin itsekin Alavan kivijalkamyymälän kiinni suuren asiakaskadon vuoksi. Nyt olemme auki tarvittaessa. Tällä hetkellä sellaiset myymälät, joilla on verkkokauppa, tekevät jonkinlaista liikevaihtoa. Meillä on ollut verkkokauppa suunnitteilla alun perinkin tälle keväälle, ja onneksemme saamme sen ihan lähipäivinä auki. Sieltä tulevat löytymään kaikki tuotteemme, ja toivottavasti myynti vilkastuu tätä kautta, Jenni kertoo.

Lapin Yrittäjät toteuttaa muutaman viikon välein kyselyn, jolla selvitetään lappilaisten yritysten tilannetta akuutin kriisin aikana ja arvioita liiketoiminnan tilasta kriisin jälkeen. Viime viikon perjantaina julkaistun kyselyn mukaan kuusi kymmenestä lappilaisesta yrityksestä arvioi liiketoimintansa jatkuvan sopeutettuna tai kokonaan loppuneena koronakriisin jälkeen. Luvut ovat huolestuttavat ja enteilevät pahimmillaan suurta konkurssiaaltoa. Vaikka Alava on nuori yritys, on Jennillä uskoa tulevaan. Kriisin jatkumisen kesto kuitenkin huolettaa, minkä vuoksi hän haki yrityksille tarjolla olevaa suoraa tukea. Yksinyrittäjät voivat hakea suoraa tukea koronakriisiin omasta kunnasta, 1-5 henkeä työllistävät ELY-keskuksesta ja 6-250 henkeä työllistävät Business Finlandilta.

-Minä työllistän yhden henkilön, ja hain suoraa tukea yritykselleni, jotta toimintani pystyisi jatkumaan. Sain päätöksen tuesta tilanteeseen nähden nopeasti, ja nyt minun ei ole tarvinnut lomauttaa työntekijääni. Hän on suuri apu verkkokaupan avaamisessa ja kaikessa muussakin toiminnassa. Rahoitus ei kuitenkaan riitä iäisyyksiin, ja koronan vaikutusten kesto huolettaa, Jenni kertoo.

Kun Jenni joutui sulkemaan yrityksensä kivijalkakaupan, on hän pohtinut uudestaan yrityksensä punaista lankaa. Jenni kannustaa myös muita yrittäjiä pohtimaan, pystyisikö kriisissä miettiä uusia entistä parempia tapoja toimia.

-Koronakriisin aikana minulle on selkeytynyt yritykseni visio entistä kirkkaammaksi. Meillä täällä Lapissa ja Suomessa on upeaa käsityöosaamista, ja haluan toimia jälleenmyyjänä juuri heille. Lisäksi minulla on tarkoituksena tuoda omaa käsityötuotantoani myyntiin. Tässä vaikeassa tilanteessa jokaisen yrittäjän kannatta miettiä, pystyisikö nykyisestä toiminnasta jalostamaan uusia ideoita, Alava kertoo.

Lisää suoraa tukea kaivataan

Kaisu Väisäsen mukaan Torniossa toimivan Kukkakauppa Olivia Oy:n myymälä hiljeni rajusti koronaepidemian alkaessa. Kaisu pyörittää kukkakauppayritystä yhdessä yhtiökumppaninsa Anne Lääkkölän kanssa, eikä hän ole nähnyt vastaavaa tilannetta koskaan aiemmin uransa aikana.

-Koronakriisin alkaessa myymälämme hiljeni aika lailla täysin. Lisäksi lähes kaikki yritysten ja kuntien järjestämät tapahtumat peruttiin, joten näissä kukittaminen on nollassa. Kevät on kukkakauppiaille valmistumisten, äitienpäivän ja muiden juhlien vuoksi usein sesonkia, mutta nyt saa nähdä, miten tilanne vaikuttaa toimintaamme, Kaisu kertoo.

Kaisu on iloinen siitä, että yhä useampi asiakas on löytänyt Kukkakauppa Olivian verkkokaupan. Yrityksen tuotteet ovat saatavilla e-kukka.fi -palvelusta sekä Interflorasta, josta asiakkaat voivat tilata kukat omalle kotiovelleen.

-Meidän onneksemme verkkopalvelut alkoivat koronaepidemian aikana nousta, ja tällä hetkellä sieltä tulevat tilaukset elvyttävät myyntiä. Koronasta huolimatta on jatkuvasti ihmisten merkkipäiviä tai surutapauksia, joihin kukat usein läheisesti liittyvät, Kaisu sanoo.

Kaisua huolettaa, kuinka pitkään koronakriisi jatkuu. Kriisin pituus vaikuttaa olennaisesti kassavirran kehittymiseen. Hän toivoo, että sellaisiin yrittäjän lakisääteisiin maksuihin saataisiin helpotusta, joihin nykyiset tukimuodot eivät päde. Näin kertoo myös moni Lapin Yrittäjien kyselyyn vastannut yrittäjä, joiden mukaan yritys ei välttämättä tule selviämään kriisin yli, ellei sillä ole tapaa maksaa muita juokseva kuluja, joita kohdennettu rahoitus ei kata. Yrittäjäjärjestö onkin esittänyt, että valtion tulisi ottaa hoitaakseen yritysten sosiaalivakuutusmaksut määräajaksi akuutin kriisin hoitamiseksi.

-Koronakriisin vuoksi monen yrittäjän tulot loppuivat kuin seinään, mutta kassavirta ei käynnisty yhtä nopeasti. Tilanne on vaikea kaikille, ja voi viedä pitkään, että ihmisillä on taas ostovoimaa, Kaisu kertoo.

Perheleipomo Kursulainen Oy:n Hanna Niemi toivoo, että kuluttajat suosisivat paikallisia yrittäjiä: -Tässä tilanteessa paikallisen tukemisella on iso merkitys.

Paikallisen yrittäjän tukemista toivotaan

Sallassa toimivassa Kursulainen Oy:ssä on meneillään omistajanvaihdos, kun yrityksen nykyinen omistaja Pekka Vuonnala on siirtämässä yrityksen tyttärensä Hanna Niemen johtoon. Kyseinen perheleipomo viettää tänä vuonna 40-vuotis syntymäpäiväänsä, mutta koronakriisin vaikutuksista viikko sitten vietetty pääsiäinen oli hiljaisin koko yrityksen historiassa.

-Koronakriisin alussa myymäämme leipää ja pullaa meni todella paljon, mutta yhtäkkiä tilanne rauhoittui. Tällä hetkellä Sallassa ei ole turisteja ja koronaviruksen vuoksi matkustaminen ei ole suotavaa, mitkä vaikuttavat suoraan kysyntäämme. Kun väkeä ei käy, pienentyvät myös myyntimäärät. Jouduimme myös lomauttamaan työntekijöitämme osa-aikaisesti ja muuttamaan työviikkomme kolmepäiväiseksi, Hanna kertoo.

Kukkakauppa Olivian tapaan myös Kursulaisessa verkkokauppa on ollut osana myyntiä jo pidemmän aikaa. Koronaviruksen vaikutuksista nettimyynti on kasvanut ja Hanna toivookin, että se kasvattaisi kassavirtaa entisestään.

-Ennen verkkokauppaa asiakas tilasi meiltä tuotteet soittamalla, mutta halusimme helpottaa tilausprosessia asiakkaalle, joten nykyään tuotteita pystyy tilata suoraan verkosta. Lähetämme tuotteet niiden leipomispäivänä, ja paketti on asiakkaalla pääsääntöisesti sitä seuraavana. Näin toimitus pysyy tuoreena eikä ehdi kärsiä, Hanna kertoo.

-Lisäksi haluamme vaikeanakin aikana palvella asiakkaita niin hyvin kuin mahdollista. Muuttuneissa olosuhteissa voimme kuljettamaa esimerkiksi isomman leipälähetyksen lähialueella asiakkaan kotiovelle asti, Hanna jatkaa.

Hanna toivoo, että kuluttajat tukisivat etenkin nyt paikallisia yrittäjiä. Saman puolesta puhuu myös yrittäjäjärjestö, joka on lanseerannut #autapientä-kampanjan, jolla kannustetaan ostamaan paikallisilta pienyrittäjiltä.

-Meidän asiakasvirtamme koostuu tällä hetkellä pääasiassa lähellä asuvista henkilöistä sekä verkkokaupan tilaajista. Toivottavasti moni alkaisi suosia yhä enemmän lähiruokaa, sillä on iso merkitys, Hanna toteaa.

Yrittäjä – me yrittäjäjärjestönä pidämme sinut ajan tasalla koronasta >>