YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.7.2021 klo 14:22
Uutinen

Kuinka resilientti yrityksesi on? Selviä muutoksista ja kriiseistä resilienssin avulla

Yrittäjyys vaatii kykyä kantaa vastuuta, sietää epävarmuutta ja keksiä ratkaisuja arjen haasteisiin. Koronan aiheuttama poikkeustilanne on kuitenkin pistänyt yritysten resilienssin aivan uudella tavalla testiin. Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Miira Heiniö kertoo, mitä resilienssi on, mitä se tarkoittaa yrityksen näkökulmasta ja miten sitä voi kehittää.

Yrityksen resilienssi on kykyä ylläpitää kriittiset toiminnot yllättävän tilanteen tullen. Se on taitoa sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen sekä jatkuvaa aktiivista kehittämistä ja toimintaympäristön tarkkailua. Resilienssi auttaa selviytymään kriiseistä ja yllättävistä vastoinkäymisistä.

– Resilientti yksilökin muokkaa ajatteluaan ja suhtautumistaan realistiseksi ja optimistiseksi, mutta yrityksen resilienssissä korostuu yhteistyö, yhteinen oppiminen, yhteinen tolkun tekeminen toimintaympäristöstä ja aktiivinen mahdollisuuksien luonti, Miira Heiniö kertoo.

Korona-aika on tuonut Heiniön mukaan esille useita yrityksiä, jotka ovat toimineet resilientisti eli muokanneet toimintaansa haastavaan tilanteeseen sopeutuen. Esimerkiksi ravintolat ovat satsanneet noutoruuan myyntiin ja hyvinvointiyrittäjät ovat järjestäneet etäliikuntatunteja. Osa yrityksistä ryhtyi tuottamaan maskeja ja käsidesiä vastaten uuteen ja kasvavaan kysyntään.

Resilientti yritys varautuu siihen mihin voi varautua. Sillä on riskinarvioinnit ja vakuutukset kunnossa ja kaikki yrityksessä tietävät miten toimia ennakoitavissa olevien uhkatilanteiden tullen. Resilientti yritys kuuntelee koko henkilöstönsä ja verkostonsa viestejä siitä, minkä toiminnon tai tavan kehittäminen on ajankohtaista ja on taitava tuottamaan uusia tuotteita ja toimintamalleja. Näillä yrityksillä on suurempi todennäköisyys menestyä tulevaisuudessakin.

– Löytyy myös tutkimustuloksia, että resilienttien yritysten asiakkaat ovat uskollisempia ja kassavirta on suurempaa pidemmällä ajanjaksolla tarkasteltuna.

Nopea muutos ja globaalin markkinan vaikutukset Suomeen asti korostavat Heiniön mielestä resilienssin merkitystä. Siksi onkin hyvä tiedostaa, että resilienssiä voi kehittää. Ja muistaa, että kaikkeen mihin yritys voi varautua, kannattaa varautua.

Ota ensimmäiset askeleet resilienssin kehittämiseen

Koska jokaisen yrityksen tilanne on yksilöllinen, aloita resilienssin kehittäminen siitä, mikä tuntuu mahdolliselta tai hyödyllisimmältä. Jos yrityksen riskinarviointi ja vakuutukset eivät ole kunnossa, keskity niihin. Mikäli korona on kohdellut yritystäsi rankasti, on tärkeää huolehtia ihmisten, niin yrittäjän itsensä kuin työntekijöiden, jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Seuraavaksi voi lähteä poimimaan oppeja, mitä koronakriisi on yritykselle tuonut:

  • Mitkä yhteistyösuhteet ovat toimineet ja mitkä eivät? Miten kehitämme niitä?
  • Mitkä prosessimme toimivat ja mitä pitää kehittää?
  • Onko meillä osaamisessa ja tiedossa haavoittuvuuksia? Pitäisikö joillekin osaamisille olla useampi taitaja?
  • Pitääkö päätöksentekoamme ja vastuunjakoamme jollain tavalla kehittää?
  • Miten varaudumme tulevaan – ja emmehän varaudu pelkkään pandemiaan?
  • Miten seuraamme toimintaympäristömme kehittymistä tästä eteenpäin?

Tee verkossa Työterveyslaitoksen Resilienssi-pikatesti >


Vinkit antoi Miira Heiniö, Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija. Heiniö työskentelee erilaisissa yrittäjähankkeissa, joissa kehitetään yritysten mukautumiskykyä sekä erilaisissa organisaatioresilienssiä kehittävissä kehittämishankkeissa ja asiakasprojekteissa.

Artikkeli on osa Vahva yrittäjyys -ESR-hankkeen sisältösarjaa. Artikkeli on julkaistu alun perin Yritystä Stadiin -jäsenlehden numerossa 3/2020.


Teksti: Jaana Tihtonen
Kuvat: Shutterstock ja TTL