21.8.2017 klo 19:07
Uutinen

Lappilaisyrittäjä ei niele hotellinvälittäjää koskevaa kritiikkiä – ”Päätämme itse kenelle annamme parhaan hinnan”

Inarilainen hotelli- ja ravintolayrittäjä Anne Harju on tyytyväinen Booking.com -onlinevälittäjän sivustoon. Yrittäjäsanomat kertoi elokuun alussa toisenlaisen yrittäjätarinan.

Korpikartanon yrittäjä kertoo heidän tehneen yhteistyötä Booking.comin kanssa nelisen vuotta.

– Pystyn vaikka älypuhelimella tekemään muutoksia extranet-järjestelmässä. Järjestelmässä voi tehdä muutoksia joka tunti tarvittaessa.

– Meillä tuli ennen venäläisiä asiakkaita myös suoraan, mutta nyt varaavat pelkästään booking.comin kautta. Booking.com on turvallinen, voi veloittaa halutessaan etukäteen, kun saa varaajan luottokorttitiedot, Anne Harju sanoo.

Harjun mukaan yleinen käytäntö uudelle yrittäjille on laittaa esimerkiksi kaksi huonetta myyntiin Booking.comiin tai sitten se, ettei anna ollenkaan välittäjälle myyntiin joinakin ajankohtina, sesonkeina.

Nyt sivusto on yrittäjäystävällisempi

Booking.comin kanssa tekemäänsä yhteistyöhön pettynyt motelliyrittäjä moitti 3. elokuuta Yrittäjäsanomissa välittäjää siitä, että välittäjä ilmoittaa motellin olevan loppuunmyyty, vaikka tosiasiassa huoneita olisi vapaana.

Myös inarilainen Harju piti tätä epäkohtana, tosin hän kertoo onlinevälittäjän muuttaneen hotellihaussa näkyviä tekstejä viime aikoina. Nyt välittäjä näyttää hotellinetsijälle esimerkiksi: ”viimeinen huone sivustollamme myytiin kaksi päivää sitten.” -tekstin. Näin hotellinetsijä tietää, että suoraan majoitusliikkeestä voi vielä tiedustella.

– Se ei ole ollut meille ongelma, sillä paljon on asiakkaita, jotka soittavat, että hotelli näyttää loppuunmyydyltä, mutta onko teillä huoneita. Pystymme näkemään, montako kävijää sivustolla on käynyt ja nähnyt ilmoituksen, että kohde on loppuunmyyty. Booking-comin analytiikka on kehittynyt koko ajan.

– On ajankohtia, että otamme huoneet pois booking.comista, esimerkiksi talvella. Mutta myynnin voi avata välittäjälle edellispäivänä vaikka vain päiväksi.

Yrittäjällä on langat käsissään, myös mahdollisuus antaa halvin hinta

Anne Harju kertoo olevansa hyvin perillä hotellinvälittäjän vaihtelevista sopimusehdoista ja toiminnasta, sillä hän on mukana alueen erilaisissa markkinointiprojekteissa sekä myy matkailualan palveluja ympäri maailmaa.

Toinen majoitusalaa närkästyttänyt epäkohta on se, että Booking.com on sopimusehdoissaan varannut itselleen oikeuden myydä edullisimpaan hintaan. Näiltä osin sopimusehtoja on ainakin luvattu muuttaa.

Harju kertoo haluavansa varata itselleen oikeuden myydä edullisemmalla hinnalla kuin välittäjä.

– Meillä booking.comista ei voi ostaa samana päivänä. Moni asiakas kysyykin, jos on samana päivänä varaamassa, että voiko hinnasta keskustella. Silloinhan yrittäjällä on vapaus hinnoitella itse palvelunsa.

– Jos olen sopinut jonkun matkanjärjestäjän tai välittäjän kanssa, että annan sille paremman hinnan kuin kenellekään muulle. Silloin se on kahdenvälinen sopimus. Tämä toimii samalla tavalla kuin plussakortti: mitä enemmän ostat, on mahdollista, että majoitusyritys antaa lisäalennuksen kanta-asiakkaille.

Harjun mukaan yrittäjä voi Booking.comissa myös itse päättää maksu- ja peruutusehdot.

Korpikartano rakennettiin vuonna 1954 saamelaiseksi kyläkouluksi. Koulun suljettiin vuonna 2005 ja hotelli avattiin vuonna 2008.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi