13.5.2020 klo 12:30
Uutinen

Maailmanlaajuinen koronakriisi toi yllättäviä säästöjä, nämä kustannukset laskivat – ”Konkurssi ei ole niin lähellä”

Polttoaineiden halventuminen on helpottanut kuljetusyritysten tilannetta. Isommat yritykset hyötyvät myös rajusta sähkön hinnan pudotuksesta.

– Sehän on yksi suurimmista kulueristä palkkojen jälkeen, joten taatusti helpottaa, Kuljetusliike Kari Polvela Oy:n yrittäjä Matti Polvela kommentoi ja viittaa koronakriisin seurauksena halventuneeseen polttoaineen hintaan.

Kuljetusliikkeille edullinen polttoaine voi olla pelastus, joka pitää yrityksen hengissä. Viime aikoina dieselin litrahinta on ollut halvimmillaan euron tuntumassa.

– Sillä on todella iso vaikutus. Alan yrityksillä, joilla toiminta on hiljentynyt koronan seurauksena, polttoaineen halventuminen korjaa tilannetta. Konkurssi ei ole niin lähellä.

Perinteikäs, 54 vuotta Tampereella toiminut Polvelan perheyritys on selvinnyt kriisistä toistaiseksi hyvin. Laskeneet polttoainekulut on otettu silti innolla vastaan.

– Me emme aja maanteillä yhtä paljon kuin esimerkiksi puunkuljetusfirmat. Puutavarakuljetuksissa edullinen diesel näkyy vielä enemmän, mutta meilläkin tuhansia euroja kuukaudessa. Kyllähän se raha kelpaa. Nyt meillä ei ole sellaisia hintojen korotuspaineita, joita oli, kun polttoaineiden hinnat olivat korkealla. Silloin piti nostaa tuntihintoja.

Polvela pelkää, että edullinen polttoaine ei ole kovinkaan pitkäkestoinen ilmiö.

– Luulenpa, että hallitus keksii jonkin veron siihen, kun Suomen budjetti on jatkossa kovin alijäämäinen. En usko, että öljyn maailmanmarkkinahinta nousee ennen kuin pandemia häviää.

Edullisin asema on tiedossa

Dieseliä kuluu Polvelan yrityksessä paitsi ajossa, myös nosturitöissä.

– Jokainen auto kuluttaa tuhannen litraa viikossa. Jos aikaisemmin olemme maksaneet polttoaineesta 1500 euroa, nyt lasku on 1100 euroa.

Metsäteollisuus on jo vaatinut, että kuljetusliikkeiden on pudotettava hintojaan edullisten polttoainekulujen takia.

– Tuskin kukaan pudottaa hintoja nyt. Etenkin, kun kuljetettavaa ei välttämättä edes ole.

Polvelan yrityksellä on kanta-asiakaskortit kolmeen huoltoasemaketjuun. Hän myöntää, että hinnan perässä tankataan.

– Jos käydään Helsingissä, edullisin hinta on aina Pirkanhovissa. Siellä tankataan, jos mahdollista. Kovin isoja alueellisia eroja en ole dieselin hinnassa huomannut.

Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen vahvistaa, että tilanne on poikkeuksellinen.

– Olemme hyvin alhaisessa hintatasossa pitkän aikavälin kehitykseen verrattuna, kun ottaa huomioon myös veromuutokset.

Vaikka liikennemäärät teillä ovat vähentyneet ja sitä kautta kuluttajien tankkaukset harventuneet, raskaassa liikenteessä muutos on Taskisen mukaan ollut pienempi.

– Siellä liikenteen väheneminen on ollut huomattavasti pienempää, koska Suomen vienti vetää edelleen ja vähittäiskauppa on osaltaan tukenut kuljetuksia.

Nesteen öljytuotealan operatiivisen johtajan Sami Ojan mukaan öljyn hintakehitystä on mahdotonta arvioida.

– Voimme nähdä vielä isoja hintaliikkeitä. Suomessa pumppuhinnoilla on oma dynamiikkansa. Niihin vaikuttavat maailmanmarkkinahintojen lisäksi verotus ja valuuttakurssit. Lisäksi paikallinen hintakilpailu on merkittävä tekijä.

Raakaöljyn hinnat ovat viimeksi olleet yhtä alhaalla vuosituhannen vaihteessa ja vuoden 2015 paikkeilla.

– Jotta hinnat nousisivat, pitäisi tapahtua aika iso avautuminen ja kysynnän kasvu markkinoilla eri puolilla maailmaa ja samaan aikaan raakaöljyn tuotantoa pitäisi leikata vastaamaan kysyntää.

”Huoltojen hinnat laskeneet”

Korona-aika on tuonut mukanaan myös muita vaikutuksia kustannuksiin.

– Kun teillä on vähemmän liikennettä, saa ajaa rauhassa. Kertaakaan ei ole tarvinnut nostaa jalkaa kaasupolkimelta eikä kukaan ei hidastele edessä. Sujuva liikenne säästää polttoainetta, kun ei tarvitse jarruttaa ja kiihdyttää vuoron perään.

Polvela on myös huomannut, että huoltojen tuntihinnat ovat halventuneet.

– Varaosia tarjotaan nyt halvemmalla. Kun ajetaan vähemmän, tehdään vähemmän huoltoja ja se näkyy hinnoissa.

Vaikutuksia on myös työvoiman saatavuuteen, ainakin kuljetusalalla. Polvelan mukaan työvoimaa saa nyt helpommin.

– Kuljetusalan erikoishommiin löytyy helpommin henkilökuntaa. Monessa yrityksessä autot seisovat ja ihmisiä on joutilaina.

Sähkön hinta pudonnut reippaasti

Paljon sähköä kuluttavat yritykset (kuten prosessiteollisuus) hyötyvät tämän vuoden aikana sähkön hinnan laskusta. Sähkömarkkinoita seuraavan Inderes Oy:n analyytikon Juha Kinnusen mukaan hinnat ovat laskeneet merkittävästi.

– Viime vuoden alussa yksi megawattitunti maksoi korkeimmillaan yli 50 euroa. Nyt hinnat painuivat jopa alle 20 euron. Sähkön hinta pysynee poikkeuksellisen alhaisena niin kauan, kun vesivoiman saatavuus on Pohjoismaissa hyvä ja toisaalta kysyntä on painuksissa. Muissa Pohjoismaissa hinta on ollut vielä edullisempi.

Kinnunen pitää mahdollisena, että riemu ei kestä kauan.

– Voi olla, että hinta elpyy suhteellisen nopeastikin. Pohjoismaissa hintojen nousuun riittäisi nykyistä selvästi kuivempi sää, mikä vähentäisi vesivoimatuotantoa. Niin sanottu hydrobalanssi (vesivarantojen täyttöaste) vaikuttaa hintoihin voimakkaasti Pohjoismaissa.

Yritysasiakkaiden hinnoittelun pohjana on Nord Pool -sähköpörssin spot-hinta, joka on laskenut 50 prosenttia vuoden takaisesta. Vuoden 2021 futuurihinnat ovat nekin 30 prosenttia alempana kuin vuosi sitten.

– Koronakriisi on yksi tähän vaikuttaneista syistä, mutta myös muitakin syitä on. Pohjoismaiset vesivarastot ovat nyt normaalia isommat tavallista suurempien sademäärien vuoksi. Lisäksi hiilen ja kaasun hinnat ovat laskeneet viimeisen vuoden aikana. Päästöoikeuksien hinnat ovat matalammat, koska päästöjä on vähemmän koronan vuoksi, Fortumin hedging and pricing -yksikön johtaja Mats Persson selvittää.

Pörssisähkön hinta näkyy lyhyellä viiveellä joidenkin yritysasiakkaiden maksaman sähkön hinnoissa.

– B2B-asiakkaat, joilla on joustavat (spot-hintaan sidotut) hinnat, näkevät hintojen laskun heti. Pohjoismaiden spot-hintojen keskiarvo huhtikuussa 2020 oli matalin koskaan. Futuurien markkinoilla hinnat eivät ole olleet näin matalalla sitten vuoden 2017. Suuret ja paljon energiaa kuluttavat yritysasiakkaat (esimerkiksi energiateollisuudessa), joilla on spot-hintoihin sidottu joustava sopimus, saavat suurimman hyödyn tästä tilanteesta, Persson jatkaa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi