2.1.2020 klo 15:47
Uutinen

Matkahuolto nappasi Postilta paljon yrittäjiä ja muita pysyviä asiakkaita postilakon aikana

Yrittäjägallup kertoi joulun alla, että 46 prosenttia yrittäjistä vähentää Postin palvelujen käyttöä jatkossa. Matkahuolto kertoi tänään torstaina, että heidän pakettimääränsä kasvaa yli 30 prosenttia.

Postin taannoinen lakko on lisännyt pysyvästi Matkahuollon asiakasmääriä. Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola arvioi Talouselämässä ja Uudessa Suomessa torstaina, että Matkahuolto yltää tänä vuonna yli 30 prosenttia suurempiin pakettimääriin edellisvuoteen verrattuna.

Osa uusista asiakkaista on jäänyt pysyviksi.

– Viime vuonna Matkahuollon verkoston kautta kulki noin 15 miljoonaa pakettia. Tänä vuonna määrä näyttää kasvavan noin 20 miljoonaan pakettiin. Ennen kaikkea yhä useammassa verkkokaupassa olemme nykyään kuluttajien yhä useammin suosima toimitusvaihtoehto, tai jopa ainoa, Jakola sanoo.

Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan keskimäärin 36 prosenttia vastanneista yrityksistä on kokenut postilakosta koituvan vahinkoa. Teollisuuden alan yrityksistä osuus oli 52 prosenttia ja kaupan alalla 43 prosenttia.

Vastaajia gallupissa oli 1007. Postilakon aikana 27 prosenttia Yrittäjägallupin vastaajista siirsi jakelua muihin jakelukanaviin kuten Matkahuoltoon.

36 prosenttia yrittäjägallupiin vastanneista aikoo palata Postin asiakkaiksi. Tutustu Yrittäjägallupiin tästä.

Hurjia ruuhkia joulun alla

Matkahuollon suosion jatkuminen näkyi joulun alla pakettien ruuhkautumisena ja viivästyksinä.

– Olin itsekin purkamassa ruuhkia muun muassa kuljettamalla joulun alla väärään paikkaan mennyttä joulukuusta oikeaan osoitteeseen, Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola kertoo Talouselämälle ja Uudelle Suomelle.

– Alkuvuoden aikana volyymikasvu oli yli 25 prosenttia, kun taas postilakon ja black fridayn myötä marras- ja joulukuun aikana ylsimme parhaimmillaan yli puolen miljoonan pakettiin viikkotasolla. Kasvu oli parhaimmillaan yli 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna”, Jakola sanoo.

–Iloitsemme suuresti siitä, miten yksittäiset kuluttajat ja pienet yritykset ovat löytäneet meidät postilakon aikana ja sen jälkeenkin, Jakola kertoo Talouselämässä ja Uudessa Suomessa.

Matkahuollon ja Postin lisäksi Suomen pakettimarkkinoilla toimii joukko ulkomaisia yrityksiä, kuten UPS, DHL ja Schenker. Myös ne ovat kalastaneet entisiä Postin asiakkaita.

Lue yrittäjän kertomus postilakon vaikutuksista täältä

toimitus(at)yrittajat.fi