18.12.2019 klo 09:08
Uutinen

Postilakon vaikutukset tuntuvat vielä lakon päättymisen jälkeenkin – Yrittäjä-gallup: 46 prosenttia vähentää yhteistyötä Postin kanssa

Postilakko romautti korusuunnittelijan verkkokauppatilaukset, eikä tilanne ole normalisoitunut vieläkään.

Postilakko on ohi, mutta sen vaikutukset tuntuvat joillakin kauppiailla koko loppuvuoden kaupassa.

– Loppuvuoden verkkokauppatilaukset olivat juuri alkaneet vilkastua, kun lakko alkoi. Vaikka minä ja jälleenmyyjäni Weecos yritimme mainostaa, että paketit kyllä kulkevat lakon aikanakin, tilaukset romahtivat. Taisin lähettää lakon aikana kolme pakettia, Koruja YCM -merkillä valmistava suunnittelija Jaana Meriläinen, eli Janttu, kertoo.

Lakko päättyi juuri ennen Black Friday -ostoskampanjaa, mutta YCM:n kampanja jäi tänä vuonna väliin. Verkkokaupan tilaukset eivät ole palautuneet normaalille tasolle, vaikka lakon päättymisestä on jo kolme viikkoa.

– Tilausten määrä ei ole palautunut. Jos viime vuonna verkkokaupan tilauksia tuli marraskuussa 1000 eurolla kuussa, tänä vuonna niitä on tullut 250 eurolla. Mutta tämä vuosi tuntuu olevan muutenkin vaikea. Voi olla, että veronpalautusten jakaantuminen useammalle kuukaudelle vaikuttaa myös joulumyyntiin, Meriläinen kertoo.

Useat keinot käyttöön

Yrittäjägallupin mukaan keskimäärin 36 prosenttia vastanneista yrityksistä on kokenut postilakosta koituvan vahinkoa. Teollisuuden alan yrityksistä osuus oli 52 prosenttia ja kaupan alalla 43 prosenttia.

Vastaajia gallupissa oli 1007.

Postilakon aikana 27 prosenttia vastaajista siirsi jakelua digitaalisiin kanaviin ja yhtä suuri osa käytti muita jakelukanavia. Kuusi prosenttia jätti tuotteita tekemättä ja yksi prosentti on joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan työntekijöitään.

Vastaajista 45 prosenttia ei joutunut tekemään minkäänlaisia toimenpiteitä ja kaksi prosenttia ei osannut sanoa.

Tutustu Yrittäjägallupiin tästä.

Ei vaihtoehtoa kirjelähetyksille

YCM:n paketit lähtivät lakon aikana hieman korotetulla postimaksulla, 2,90 euroa. Kirjeen postimaksu on normaalisti 1,60, mutta lakon aikana YCM:n paketit lähtivät Ärräpaketteina, jolloin lähetyskustannus oli 5,90.

Kirjelähetyksissä ei ole varteenotettavaa kilpailijaa, joten YCM palaa Postin asiakkaaksi. Näin vastaa tekevänsä myös 36 prosenttia yrittäjägallupiin vastanneista. 46 prosenttia sen sijaan kertoo, että yhteistyö vähenee, ja yksi prosentti kertoo, että se kasvaa. Loput 17 prosenttia ei osaa vastata.

– Lähes puolet yrityksistä aikoo siis vähentää yhteistyötään Postin kanssa ja vain runsaalla kolmanneksella asiakkuus palaa ennalleen. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän asiakkuutta Postin kanssa aiotaan vähentää. Nämä ovat Postin kannalta järkyttäviä lukuja, Pentikäinen avaa kyselyn tulosta.

Pentikäinen toivoo kyselytulosten herättävän lakkoilijat.

– Postilakko on hyvä osoitus siitä, että lakko iskee usein pahimmin sen kohteena olevaan yritykseen ja sen henkilöstöön. Lakko on paras tapa sahata omaa oksaa, hän sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi