Teiden kunnossapito
Näin huonossa kunnossa on tie 956.
11.5.2022 klo 14:13
Uutinen

Näin hurjalta kohuttu kuoppatie näyttää nyt – Kuljetusala pelkää, että teiden kunto vaikuttaa jo aikatauluihin

Kuljetusalaa edustava SKAL ry on huolissaan siitä, että huonokuntoisten teiden aiheuttamat vauriot raskaalle kalustolle lisääntyvät.

Uutisoimme äskettäin tiestä 956, jonka varrella asuvat yrittäjät ja asukkaat ovat saaneet tarpeekseen tien huonosta kunnosta. Tuoreimpien kuvien perusteella tien kunto on heikentynyt entisestään kuluvan kevään aikana.

Tieosuuden päässä on kolme kylää: Tepasto, Pulju ja Lompolo. Reittiä käytetään ahkerasti, sillä paikalliset asukkaat matkustavat sen kautta töihin ja palveluiden äärelle kuntakeskukseen. Tiellä kulkee myös yritysten kuljetuksia.

Tiet ovat monin paikoin jopa historiallisen huonossa kunnossa, sillä viime talvi rasitti tieverkostoa. Vaihtelevat lämpötilat ovat myrkkyä asfalttiteille. Talven aikana teihin on syntynyt paikoin syviä reikiä.

Jäätyminen ja sulaminen yhdistettynä renkaiden aiheuttamaan painerasitukseen on pinnoitteen keston kannalta huono yhdistelmä. Kuuntele aihetta käsittelevä Yrittäjän podcastin jakso täältä. Podcastissa kerrotaan, mitkä tekijät vaikuttavat tällä hetkellä asfaltoitavien kilometrien määrään.

Hyvälaatuinen tie säästää polttoainetta

Eduskunta on hyväksynyt tieverkoston ylläpitoon ja korjauksiin noin 270 miljoonan euron suuruisen budjetin. Summasta 200 miljoonaa käytetään teiden päällystämiseen. Tänä vuonna päällystetään noin 2500 kilometriä.

– Tien epätasaisuudet ja päällystevauriot lisäävät selvästi polttoainekulutusta, kuljetusalan edunvalvojan SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

SKALin tilaaman, WSP Finland Oy:n ja Destia Oy:n asiantuntijoiden toteuttama selvitys osoittaa, että raskailla ajoneuvoilla ajetaan vuosittain 500 miljoonaa kilometriä huonokuntoisilla teillä.

Selvitys paljasti, että hyvälaatuisella tien pinnalla saavutetaan viiden prosentin päästövähennys ja samalla alennetaan polttoainekustannuksia.

– Tänä kesänä asfaltoitava kilometrimäärä on todella pieni. Tilanne vaikuttaa raskaan kaluston kuntoon. Se aiheuttaa kalustovaurioita, pyöräripustuksiin ja yhdistelmien alustarakenteisiin. Pahimmillaan nämä vaikuttavat kuljetusten aikatauluihin, Kujala jatkaa.

Hän muistuttaa, että myös teiden talvihoidolla on merkittävä vaikutus kokonaistilanteeseen.

– Talviolot lisäävät polttoaineen kulutusta 10-20 prosenttia ja lisäävät sitä mukaa myös päästöjä. Jos tie on erittäin huonokuntoinen, on valittava kiertoreitti, mikä lisää kuljetusaikaa ja kuluja entisestään.

SKALin tilaaman selvityksen mukaan tieverkon korjausvelkaa oli vuoden 2021 alussa yli 1,5 miljardia euroa. Liikenne 12 ‐ohjelman mukaisesti lähivuosina ei ole odotettavissa suuria lisäpanostuksia tieverkon kehittämiseen.

Pauli Reinikainen