AKT:n lakko
Kuva: Getty Images
15.2.2023 klo 14:20
Uutinen

Näin lakko voi vaikuttaa yrityksen palkanmaksuun – Kriittinen aika on seitsemän päivää

Yrittäjien asiantuntija kehottaa työnantajia keskustelemaan esimerkiksi pekkasvapaiden hyödyntämisestä lakon aikana.

AKT:n lakko vaikuttaa laajasti logistiikkapalveluihin ja kuljetuksiin Suomessa. Vaikutuksia voi tulla myös lentoliikenteeseen. Postin mukaan lakolla on vaikutuksia kuljetus- ja terminaalitoimintoihin sekä kotimaan ja ulkomaan lähetyksiin. Ongelmia voidaan nähdä myös esimerkiksi jätehuollossa.

Yrityksissä lakon pitkittyminen voi vaikuttaa palkanmaksuun.

– Jos lakko vaikeuttaa yrityksen toimintaa ja työn tekeminen estyy toisten työntekijöiden työtaistelusta johtuen, työntekijällä on oikeus saada palkkaa enintään seitsemältä päivältä. Jos lakko ja tästä johtuva työn tekemisen estyminen kestää tätä pidempään, kyseistä oikeutta ei enää ole, Suomen Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg selvittää.

Työpaikalla voidaan yhdessä sopia esimerkiksi mahdollisten pekkasvapaiden pitämisestä lakon aikana.

– Jos työpaikalla selvästi nähdään, että työnteko vaikeutuu, työnantaja voi keskustella työntekijöiden kanssa esimerkiksi siitä, voidaanko lakon aikana pitää työehtosopimusten mukaisia pekkasvapaita, vuosilomia tai tehdä muita työaikajärjestelyitä. Lakon aikana näitä voi olla järkevää pyrkiä hyödyntämään, Rytkönen-Sandberg jatkaa.

Huoli huoltovarmuudesta

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen pahoittelee, että AKT:n lakko iskee erityisesti ”suomalaiseen duunariin”. Hän nostaa esiin huoltovarmuuden turvaamisen tärkeyden.

– Suomen logistinen ketju on liian paljon yhden lakkoherkän liiton armoilla. Satamaoperaattoreiden pitäisi huoltovarmuuden vuoksi määrätietoisemmin automatisoida satamia ja uudistaa niiden liiketoimintamalleja niin, että ahtaus siirtyy enemmän yrittäjävetoiseksi ja vähemmän lakkoherkäksi toiminnaksi.

Pentikäinen pitää tärkeänä, että jatkossa logistisia ketjuja kehitetään myös naapurimaiden satamien kautta.

– Pitää vahvistaa logistisia järjestelmiä Ruotsin ja Norjan satamien kautta maailmalle. Suomelle on turvallisuuskysymys, että meiltä on pääsy maailmalle myös tilanteessa, jossa omat satamamme laitetaan jonkun toimesta kiinni.

EK:n ja Satamaoperaattorit ry:n mukaan satamien kautta hoidetaan Suomen ulkomaankaupasta 90 prosenttia.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen