29.9.2018 klo 11:16
Uutinen

Pakohuoneista tuli iso bisnes

Sen piti olla vain matkalahjakortilla tehty reissu Tallinnaan, jonka aikana syntyisi suunnitelma jostain yhteisprojektista, kenties lautapelistä. Tallinnassa Emmi Kärnä ja Jussi Venäläinen päätyivät paikalliseen pakohuoneeseen, peliin, jonka ratkaisemiseksi on suoritettava joukko tehtäviä ja arvoituksia.
– Pelikokemuksen jälkeen katsoimme toisiamme ja totesimme, että tässä on se meidän projekti, Jussi Venäläinen muistelee vuoden 2015 käännekohtaa.
Kaksikon perustaman Mysteeri Experiencen toimintakin piti olla vain ”harrastusmuotoista”, tarjota Kärnälle sivutoiminen työ.
– Jo parin viikon jälkeen näimme, että ainakin paperilla toiminta oli suhteellisen tuloksekasta.

Parikymmentä pelihuonetta

Nyt Mysteeri Experiencella on 19 omaa pelihuonetta. Kävijöitä on joka kuukausi 3 500–5 000. Yritykselle tekee töitä 42 henkilöä ja firma teki viime vuonna noin 770 000 euron liikevaihdon.
Kärnä ja Venäläinen suunnittelevat itse pakohuonepelinsä.
– Suurin haaste ei ole tarinan keksiminen vaan sen toteuttaminen huoneessa niin, että tarina kantaa koko pelin ajan.
– Meidän intohimomme on luoda uusia pelikonsepteja, jotka eivät rajaudu mihinkään huoneisiin. En usko, että pakohuoneet ovat meidän päätuotteemme enää muutaman vuoden päästä, Venäläinen visioi.

Millaista kasvua?

Emmi Kärnän ja Jussi Venäläisen mielestä kasvun ei pidä olla itsetarkoitus vaan on hyvä miettiä, miten ja millaiseksi haluaa kasvaa, jos edes haluaa kasvaa.

Kasvu vaatii lähes aina uhrauksia jostakin eikä välttämättä tee eloa autuaammaksi, jos ei ole selvillä, mitä kasvulla halutaan tavoitella.

– Esimerkiksi meillä kasvun tavoitteena on uusien tosielämän pelien kehittämisen mahdollistaminen. Kasvussa on olennaista löytää oikeat ihmiset oikeille paikoille, sillä kasvu ei pysy hallussa pelkästään hyvän tuotteen tai prosessien varassa, Kärnä ja Venäläinen sanovat.

Pasi Lehtinen

toimitus(at)yrittajat.fi

Juttu julkaistu Yrittäjä-lehdessä 4/2018