Yrityskauppa on nyt kiven takana
Pauliina Kolari myy yritystään.

Pauliina Kolarin voittoa tekevä laukkuliike ei ole löytänyt ostajaa: ”Lopettamiseenkin on varauduttu” – Tämä ilmiö on nyt myyjien haaste

Yrittäjien asiantuntijan mukaan yritystään myyvän tilanne on nyt haastava.

Jyväskylän keskustassa on myynnissä liike, joka lukeutuu harvalukuiseen joukkoon. Laukkujen myyntiin keskittyneitä erikoisliikkeitä on Suomessa enää alle 20. Mini-Laukku Oy on niistä yksi.

Yrittäjä Pauliina Kolarin apuna liikkeen pyörittämisessä ovat myös hänen vanhempansa Teuvo ja Marja-Leena Koskela, jotka ovat olleet eläkkeellä pian parikymmentä vuotta.

Yritys on ollut myynnissä joitakin kuukausia. Myynnistä kertoi ensimmäisenä Suur-Jyväskylän Lehti.

– Välillä elämässä täytyy sulkea vanhoja ovia, jotta voi avata uusia, hän kertoo Yrittajat.fille.

Pauliina Kolarille laukkuliike on ollut tiivis osa elämää jo pikkulapsesta.

Kolarin vanhemmat perustivat liikkeen 49 vuotta sitten. Nykyisessä sijainnissaan kauppakeskuksessa se on toiminut noin kymmenen vuotta. Liikeidea on pysynyt samana: myynti keskittyy laukkuihin, lompakoihin, reppuihin ja hanskoihin.

Kolarille Mini-Laukku on ollut keskeinen osa elämää pikkulapsesta lähtien. Viisivuotiaana hän pääsi suunnittelemaan ensimmäisen näyteikkunansa.

– Olen kasvanut tähän. Lapsesta lähtien on ollut selvää, että jatkan töitä liikkeessä.

”Tämä päätös on ollut pitkän ajan prosessi. Ei sellainen yhtenä päivänä synny.”

Pauliina Kolari, yrittäjä

Matkalaukut tekevät kauppansa

Voittoa tuottava laukkuliike ei ole vielä löytänyt uutta omistajaa. Käynnissä olevaa loppuunmyyntiä jatketaan vielä kevääseen ja sen jälkeen ovet sulkeutuvat, jos ostajaa ei ole ilmaantunut.

– Hyvää yritystä ei kannata lopettaa, mutta siihenkin on varauduttu. Vanhemmat suhtautuivat päätökseeni hyvin, he ymmärtävät tilanteeni. Ehkä hekin haluavat joskus huokaista ja tehdä jotain muuta, Kolari kommentoi.

Hän ei kerro vielä suunnitelmistaan, mutta ainakin loma on tiedossa. Yrittäjyys ei ole jatkossakaan poissuljettu vaihtoehto.

– Tämä päätös on ollut pitkän ajan prosessi. Ei sellainen yhtenä päivänä synny.

Heikko taloustilanne ja kuluttajien alamaissa oleva luottamus taloudelliseen tilanteeseen eivät ole Kolarin mukaan näkyneet Mini-Laukun toiminnassa.

– Matkailu on lähtenyt uuteen nousukiitoon ja matkalaukut tekevät kauppansa. Niitä myydään paljon. Meillä on vakioasiakaskunta ja homma pyörii hyvin.

Yrittäjä myöntää, että kilpailu isoja marketteja ja ketjuja vastaan on kovaa. Mini-Laukku on onnistunut pärjäämään omalla maahantuonnilla, jonka ansiosta se pystyy kilpailemaan hinnalla ja omilla mallistoilla. 

– Pystymme ostamaan isoja eriä ja kun kun välikädet jäävät pois, voimme laskea hintoja.

Mini-Laukun liiketoiminnan lisäksi myynnissä on oma 300 neliön liikehuoneisto.

Tuhansia yrityksiä myynnissä

Suomen Yrittäjien omistajanvaihdoshankkeiden koordinaattori Marianne Ruusunhelmi pitää ongelmana sitä, että myyjät ja ostajat eivät tällä hetkellä kohtaa riittävästi.

– Myytäviä kohteita on, mutta ostajien löytäminen on haasteellista eri puolilla Suomea. Yhä useampi yrittäjä haaveilee omistajanvaihdoksesta lähivuosina, mutta yrityskauppojen määrä on ollut laskussa. On ensiarvoisen tärkeää herätellä ostajia ja levittää tietoisuutta mahdollisuudesta ryhtyä yrittäjäksi myös yritysostolla, hän sanoo.

Julkisesti myytäviä yrityksiä on Yrittäjien arvion mukaan tällä hetkellä noin 3 000, mutta hiljaisessa myynnissä olevien kohteiden määrää ei ole tiedossa.

Ruusunhelmen mukaan omistajanvaihdoksia on mahdollista edistää tuomalla esiin vaihtoehtoisia rahoitusmalleja ja kehittämällä asiantuntijoiden, kuten yritysneuvojien, osaamista.

– On myös tärkeää ohjata myyjät ja ostajat ajoissa neuvontapalvelujen piiriin. Myyjän näkökulmasta yrityksen jatkuva kehittäminen on tärkeää hyvän myynti- ja tulevaisuuden tuottoarvon saavuttamiseksi, hän jatkaa.

Julkisesti myytäviä yrityksiä on Yrittäjien arvion mukaan tällä hetkellä noin 3 000.

”Myyjän kannalta haastava tilanne”

Mutta onko nykyinen taloustilanne liian hankala myyjän näkökulmasta? Ruusunhelmen mukaan oikeaa tai väärää ajankohtaa yrityksen myynnille ei ole olemassa.

– Yrittäjä myy yrityksensä silloin, kun se on tarpeen ja sopii yrityksen sen hetkiseen vaiheeseen. Liikkeelle kannattaa kuitenkin lähteä ajoissa, ei vasta silloin, kun käsissä on nuukahtanut yritys. Ostajat etsivät kiinnostavia ja kannattavia yrityksiä, Ruusunhelmi muistuttaa.

Tällä hetkellä yritysmarkkinoilla on ostajan kannalta kiinnostava tilanne: Ostajilla on useita erilaisia vaihtoehtoja rahojensa ja osaamisensa käyttämiselle. Myyjän kannalta tilanne on haastava.

– Jatkajia on vaikea löytää menestyviinkin yrityksiin. Epävarma taloudellinen tilanne ja lakkoilut vaikuttavat myös ulkomaalaisten sijoittajien houkuttelemiseen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen