9.5.2018 klo 10:06
Uutinen

Perinteikkään konepajan täyskäännös: Kiinni digitalisaatioon, ohi kilpailijoista

Lappeenrantalainen konepaja Flowrox päätti kasvattaa etumatkaa kilpailijoihin. Se onnistui tuomalla älyä sinne, minne muut eivät ole sitä tuoneet.

Lappeenrantalainen Flowrox on esimerkki siitä, että digitalisaatio avaa täysin uusia mahdollisuuksia myös varsin perinteiselle ja vanhalle toimialalle.

Varsinainen digitaalisaatiomuutos lähti liikkeelle kolme vuotta sitten.

– Lähdimme aivan tyhjästä. Olemme tehneet suurimman osan itse, Flowroxin sovelluspäällikkö Simo Rounela sanoo.

Sysäyksenä konepajan uudistumiseen oli tarve erottua kilpailijoista ja tuoda markkinoille jotain sellaista, mitä kilpailijoilla ei ole.

– Omistajat laittoivat tavoitteeksi 100 miljoonan euron liikevaihdon vuoteen 2020 mennessä. Tavoittelemme tänä vuonna 38 miljoonaa euroa, joten seuraavien kahden vuoden aikana pitää tapahtua paljon.

Rounela myöntää, että yksistään digitalisaatiokehityksellä tavoite ei täyty.

– Samaan aikaan on kehitettävä uusia tuotteita ja palveluita.

Mikä muuttui?

Flowrox valmistaa tällä hetkellä pumppuja ja venttiileitä muun muassa kaivosteollisuuden käyttöön. Tuotteet eivät näy tavalliselle yleisölle, mutta ovat tärkeässä roolissa raskaan teollisuuden toimialoilla.

– Teimme teollisuuden pumpuista ja venttiileistä älykkäitä. Samalla kun paransimme teknisiä ominaisuuksia, lisäsimme pumppuihin sensoreita jotka mahdollistavat etäohjauksen. Lisäksi pumput keräävät dataa, jonka keräämme pilveen analysoitavaksi, Rounela selvittää.

Käytännössä Flowrox tietää Suomesta käsin, miten sen pumppu esimerkiksi Chilen kaivoksella toimii. Teknologian avulla voidaan ennakoida esimerkiksi pumpun hajoaminen ja näin tehostaa kaivoksen toimintaa.

– Kaikki myymämme Smart-laitteet tuottavat dataa, mutta asiakas voi hankkia myös perinteisen laitteen ilman älykästä teknologiaa. Jatkossa aiomme panostaa paljon huoltobisnekseen. Osaamme olla oikeaan aikaan paikalla, kun tiedämme, koska laite tarvitsee huoltoa, Flowroxin tuotepäällikkö Jarkko Hietasara selvittää.

Pelkkä data ei auta mitään

Hietasara muistuttaa, ettei pelkällä datan keräämisellä ole mitään merkitystä yritykselle, jos sitä ei hyödynnetä ja analysoida.

– Meidän etumme on, että ymmärrämme, mitä luvut tarkoittavat, koska emme ole perinteinen IoT-talo.

Lisää asiantuntemusta Flowrox on saanut Lappeenrannan yliopistolta.

– Sieltä on tullut meille kaksi tohtoritason henkilöä, jotka puuhaavat analytiikan ja koneoppimisen parissa.

Uudet tuulet ovat tuoneet mukanaan koulutustarvetta.

– Yrityksellämme on noin 250 edustajaa ympäri maailmaa. He ovat myyneet koko työuransa pumppuja ja venttiileitä. Nyt heidän pitäisikin myydä älykkäitä järjestelmiä ja automaatiota. Siinä mennään vieraalle alueelle.

Flowroxin perheyrityksen edustajat kertoivat omasta digitalisaatiotaipaleestaan Yrittäjän Digikoulussa Lappeenrannassa.

Kuvat: Pauli Reinikainen, Flowrox

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi