YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.2.2021 klo 11:00
Uutinen

Pks-Yrittäjägallup: Yrittäjät vastustavat alueellisia ruuhkamaksuja pääkaupunkiseudulle

Pääkaupunkiseudulla toimivista yrityksistä 74 prosenttia vastustaa alueelle kohdentuvia ruuhkamaksuja tai tietulleja, kertoo Pk-seudun Yrittäjägallup. Ruuhkamaksut kohtelisivat eriarvoisesti niin yrityksiä kuin niiden työntekijöitä ja asukkaitakin, painottavat Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjät.

Pääkaupunkiseudulla toimivista yrittäjistä 74 prosenttia vastustaa pääkaupunkiseudulle kohdennettuja ruuhkamaksuja tai tietulleja, 14 prosenttia kannattaa niitä ja 12 prosenttia ei osaa sanoa, selviää Pääkaupunkiseudun Yrittäjägallupista.

Pääkaupunkiseudun Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Helsingin, Pääkaupunkiseudun (Espoo, Vantaa) ja Suomen Yrittäjien toimeksiannosta 8.-23.12.2020. Kyselyyn vastasi 1 149 yrittäjää ja yritysten edustajaa pääkaupunkiseudulta. Tutkimuksen virhemarginaali on +- 2,9 prosenttiyksikköä.

Ruuhkamaksut olisivat alueellinen, epätasa-arvoinen lisävero

Erilaisten ruuhkamaksumallien vaikutuksia koskevien selvitysten perusteella maksut kohtelisivat alueen yrityksiä sekä asukkaita eriarvoisesti ja vaikuttaisivat osaltaan ihmisten asuinpaikan sekä työpaikan valintaan, painottavat Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjät.

Ruuhkamaksut lisäisivät merkittävästi kustannuksia muun muassa pienikatteisessa palvelutyössä, jossa joudutaan liikkumaan autolla päivän aikana paikasta toiseen. Ne lisäisivät myös suhteellisesti eniten matalapalkka-alalla työskentelevien työmatkakuluja.

Pääkaupunkiseutu on yhtenäistä yritystoiminta- ja työssäkäyntialuetta. Suurelle osalle alueella toimivista oman auton käyttö on käytännössä välttämätöntä. Ruuhkamaksusta muodostuisikin alueellinen lisävero, joka kohottaisi pääkaupunkiseudun jo ennestään korkeaa kustannustasoa. Maksut vaikuttaisivat yritysten kilpailukykyyn ja vähentäisivät asiakkaiden ostovoimaa.

Päästövähennyksiin etsittävä tehokkaampia keinoja

Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä. Valmisteilla olevan fossiilittoman liikenteen tiekartassa ruuhkamaksut on nimetty yhtenä kolmannen vaiheen keinoista päästöjen vähentämiseksi.

Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjät korostavat, että päästöjen vähentämisen valmistelun tulee keskittyä muihin, selvityksissä tehokkaammiksi todettuihin keinoihin. Keskeisintä päästövähennyksissä ovat panostukset autokannan uudistamiseen, liikennejärjestelmän tehostamiseen ja fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen. Näiden toteuttamisen keinovalikoimaan ei tarvita ruuhkamaksuja.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Tiina Oksala, Helsingin Yrittäjät
p. 040 548 1104, tiina.oksala @ yrittajat.fi

toimitusjohtaja Erkki Pärssinen, Espoon Yrittäjät
p. 050 411 1104, erkki.parssinen @ yrittajat.fi

toimitusjohtaja Esa Mänttäri, Vantaan Yrittäjät
p. 0400 557411, esa.manttari @ yrittajat.fi

Kuva Anton Sucksdorff