Asiantuntijavinkit: Yrittäjän jaksaminen ja hyvinvointi
Asiantuntijavinkit: Yrittäjän jaksaminen ja hyvinvointi
6.7.2022 klo 14:16
Uutinen

Täsmävinkit yrittäjän hyvinvointiin ja jaksamiseen muuttuneessa maailmassa

Muuttunut maailma on kuormittanut viime vuosina erityisesti yrittäjiä. Muutosten keskellä on kuitenkin hyvä muistaa, että hyvinvoiva yrittäjä on myös hyvinvoivan liiketoiminnan edellytys. Lue tästä työhyvinvoinnin asiantuntijan vinkit yrittäjän jaksamiseen.

  1. Tee vapaa-ajalla itsellesi mielekkäitä asioita, joista nautit ja jotka auttavat sinua palautumaan.
  2. Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa. Varo kuormittamasta itseäsi asioilla, joihin et voi itse vaikuttaa. Muuten teet itsellesi samalla myös turhaa kiirettä.
  3. Pidä kiinni rutiineista ja noudata terveellisiä elämäntapoja. Herätys. Aamupala. Lounas. Uni. Ruoka. Liikunta.
  4. Vältä informaatioähkyä. Anna aivoillesi aikaa levätä ja palautua. Seuraa uutisoinneissa vain yhtä luotettavaa kanavaa. Se riittää.
  5. Suunnittele työpäiväsi ja seuraa sen edistymistä. Ole kuitenkin itsellesi armollinen. Riittävän hyvä riittää.
  6. Erota työaika ja vapaa-aika toisistaan. Varo sortumasta tekemään töitä 24/7 ja muista, ettei aina tarvitse olla tavoitettavissa. Älä hae työnteolla hyväksyntää itsellesi.
  7. Korjaa työpäivän aikana asentoa, venyttele ja liiku välillä. Pidä riittävän usein taukoja, jotta aivosi pysyvät vireinä.

Vinkit antoi viestintävalmentaja, psykologi PsM, psykoterapeutti ET, perheterapeutti
Essi Juvakka. Essi on tehnyt työhyvinvointi-, esihenkilö- ja johtoryhmävalmennuksia sekä vuorovaikutus-, viestintä-, asiakaspalvelu-, myynti- ja esiintymistaitovalmennuksia yrityksille, yhteisöille, ammattiliitoille, ministeriöille ja oppilaitoksille yli 25 vuoden ajan. Hän on myös tehnyt yksityisvalmennusta, työnohjausta ja coachingia työntekijöille ja esihenkilöille yksilöinä ja ryhmässä.