YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tee itsellesi sisällöllä lisää sydämiä: vinkit kirjoittamiseen, kuvaamiseen, someen ja hakukoneoptimointiin
Nykyään verkossa näkyminen laadukkailla sisällöillä voi auttaa yrittäjää tekemään parempaa bisnestä. Hyvä sisältö syntyy osuvista teksteistä, selkeistä kuvista ja oikein suunnatuista somepäivityksistä. Nyt saat kootut vinkit kaikkiin edellä mainittuihin teemoihin ja ekstrana infoa hakukoneoptimoinnista.
Pidimme viime viikolla mediavalmennuksen yrittäjille Kemissä. Iltapäivän aikana kävimme läpi sisällöntuotannon perusperiaatteita kirjoittamisesta, valokuvaamisesta sekä somesta. Etkö päässyt paikalle? Ei hätää – alta voit poimia tärkeimmät pointit jokaisesta aihealueesta ja ladata tekstin lopusta itsellesi valmennuksessa käytetyn diaesityksen. Pst, diojen lopusta löydät ekstravinkit hakukoneoptimointiin – silloin sisältösi alkaa loistaa myös Googlen silmissä.
Mediavalmennuksen ammattilaisina toimivat Lapin Kansalta tulleet media-alan huiput Elina Eronen-Piper sekä Tarja Oljakka. Vinkit on laadittu heidän esityksen pohjalta.
Vinkki 1: kirjoittaminen
Hyvän tekstin kirjoittajan ei tarvitse olla ammattikirjailija. Täydellisyyteen pyrkimisen sijaan kannattaa panostaa äänensävyyn; millainen yritys olette ja millaisella äänensävyllä kannattaa viestiä, jotta tavoitatte oman kohderyhmänne. Tekstin suuntaaminen oikealle kohderyhmälle on olennaista, jotta yrityksesi potentiaaliset ostajat kiinnostuvat tuotteestasi. Nykyisessä informaatiotulvassa ihmiset ovat itsekkäitä; meitä kiinnostaa vain se, mikä meitä hyödyttää.
Pysäyttävän tekstin tulee olla erilainen eri kanavissa: somessa toimii lyhyet ja ytimekkäät lauseet, verkkosivuilla voi leikitellä enemmän. Voisitko kirjoittaa nettisivuillesi esimerkiksi ajattoman artikkelin tuotteestasi – kukkakauppias voi kirjoittaa oikean kukkapenkkimullan valinnasta ja hotelliyrittäjä ”näin nukut paremmat yöunet lomalla” -tyyppisen artikkelin. Ajattomat artikkelit eivät vaadi säännöllistä päivittämistä, joten ne pysyvät verkkosivuilla toimivina pitkään. Artikkeleihin ei kannata tehdä liikaa ”tuoteräppiä”, mikä voi alkaa ärsyttää potentiaalista asiakasta. Älä siis mainosta jokaisessa kirjoituksessa selkeästi omaa tuotettasi vaan kerro ihmisille, miksi ostaminen on hyödyllistä. Yrityksen tuotteet ja palvelut hintoineen on kuitenkin hyvä löytyä nettisivuiltasi omana kohtanaan.
Vinkki 2: kuvat
Verkkosivut ovat ikään kuin yrityksen käyntikortti; jos ne ovat huonot, saattaa menettää bisnestä. Asiakkaat muodostavat oman mielipiteensä yrityksestä verkkosivujen kautta, ja ensivaikutelma on tärkeä. Millaiset sitten ovat hyvät verkkosivut? Lyhyesti sanottuna selkeät, informatiiviset, mielenkiintoiset ja hyvät kuvat omaavat. Kävijä kiinnittää huomionsa lähes ensimmäisenä kuviin, eli niihin kannattaa panostaa.
Oman yrityksen kuvamaailmaa kannattaa miettiä harkitusti. Jos päätät käyttää markkinoinnissasi tietynlaisia kuvia, silloin kannattaa pitäytyä samassa teemassa. Asiakkaalle voi muodostua yrityksestä sekava mielikuva, jos jokainen otos on tyyliltään erilainen. Kuvat on hyvä ottaa itse tai kuvauttaa jonkun muun toimesta – kuitenkin niin, että ne ovat olemassa juuri sinun yritystäsi varten. Yleisestä kuvapankista otetut kuvat eivät palvele asiakasta. Voi olla vaikea saada luotua suhdetta yritykseen, jos jokainen kuva on korkealaatuista ja vaikeasti lähestyttävää sisältöä julkisesta materiaalipankista. Sinulla on uniikki tuote, miksi et siis esittelisi sitä.
Kuvaa ottaessa kannattaa huomioida kuvakulma. On parempi ottaa monta erilaista kuvaa ja valita niistä paras myöhemmin. Huono otos ei edusta yritystä oikealla tavalla. On myös hyvä ottaa kuvat valoisassa paikassa ja välttää rakeista laatua. Jos näet jonkin toisen yrittäjän sivuilla itseäsi puhuttelevan kuvan, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi kuva on toimiva. Näitä samoja elementtejä voi soveltaa myös oman yrityksen valokuviin.
Vinkki 3: some
Yrityksen on hyvä näkyä sosiaalisessa mediassa, jos siihen vaan on aikaa. Yrittäjällä itsellään harvoin on rajattomasti tunteja käytettäväksi somepäivityksiin, jolloin omat kanavat kannattaa valita tarkoin. On parempi keskittyä ainoastaan yhteen somekanavaan täysillä, kun päivittää viittä eri kanavaa puoliteholla. Omaa kanavaa valitessa tulee tietää yrityksen kohderyhmä; kenelle tuote on suunnattu ja mitä somekanavaa kohderyhmän henkilöt käyttävät.
Jos yrityksellä on käytössä usea eri somekanava, kannattaa niihin muotoilla hieman erilaisia päivityksiä. Eri kanavissa on erilaiset käyttäjät, jolloin myös julkaisutyylin tulee olla jokaisessa paikassa erilainen. Yleensä esimerkiksi Instagram painottuu visuaalisesti kauniisiin kuviin, kun taas LinkedIn perustuu informaatioon ja verkostoitumiseen. Omia julkaisuja tehdessä kannattaa miettiä, mikä saa yrityksen potentiaalisen asiakkaan lukemaan tietynlaisen päivityksen. Mitä hän julkaisulta odottaa?
Eri somekanavissa on erilaiset algoritmit, eli systeemi, jonka mukaan julkaisut nousevat käyttäjän etusivulle. Kannattaa muistaa, että jokainen somekanava on bisnestä – aivan kuten sinunkin yritystoimintasi. Jokainen päivittämäsi julkaisu ei siis välttämättä nouse seuraajiesi etusivulle. Somessa päivitykselle voi ostaa näkyvyyttä vain muutamalla eurolla, jolloin postaus yleensä tavoittaa suuremman katsojamäärän.
Vaikka edellä on tullut pitkä lista vinkkejä onnistuneempaan sisällöntuotantoon, ei kannata kuitenkaan ylianalysoida omaa tekemistä. Usein asiakasta kiinnostaa juuri sinun tuotteesi, ja se vie jo pitkälle.
+ Ekstravinkki: diat ja hakukoneoptimointi
Lataa täältä mediavalmennuksen diat. Löydät kaikki vinkit kirjoittamiseen, kuviin ja someen. Lisäksi saat tietoa hakukoneoptimoinnista.