18.5.2020 klo 16:02
Uutinen

Uusi toimija kirittämään yritysten vastuullisuutta – Kyrön tislaamoyrittäjä: ”Strategian kanssa kävi aikamoinen tuuri, nopeita käännöksiäkin tarvitaan”

Vastuullisuusodotukset yrityksiä kohtaan kasvavat. Miltä vastuullisuuskysymykset näyttävät yritysten näkökulmasta nyt koronakriisin aikana? Kyrö Distillery Company valjasti osan tuotannostaan tekemään käsidesiä poikkeusoloissa. Yritys on sitoutunut toimimaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen kertoi tislaamoyhtiön ajatuksia vastuullisuudesta yritysvastuuseminaarissa 14. toukokuuta. Kestävän kehityksen tavoitteet kumpuavat Kyrön arvoista.

Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa sitä, että tehdään itse liiketoimintaa vastuullisemmalla tavalla. Vastuullinen toimija huomioi yrityksen vaikutukset ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan laajemmin ja minimoi haitallisia vaikutuksia. Lisäksi mietitään sitä, mitä hyvää yritys voi tuottaa yhteiskunnalle.

Miika Lipiäinen kertoi Global Compact Finlandin ja Keskuskauppakamarin etäseminaarissa Kyrön tuoreesta strategiasta, jonka muodostamisessa ”kävi aikamoinen tuuri”, vaikka maaliskuussa koronakriisi iski kasvoille, strategia on onnistunut.

– Kuljemme kohti kolmea pääpilaria: paikallisuus – melkein monipaikallisuus, toisena siirrymme crafting-käsityöläisyydestä palvelemaan asiakasta suorempaan ja kolmantena tulee Kyrön kansalaisuus, eli citizenship-ajattelu.

– Meille tämä kaikki on välttämätöntä arvojen puolesta, mutta kyllä vastuullisuuden kehittämisestä hyötyäkin on. Toimimalla oikein, meillä on puhtaat raaka-aineet, terve yhteisö ja hyvinvoivat työntekijät nyt ja tulevaisuudessa. Sen lisäksi nämä samat asiat ja arvot ovat ydinasiakaskuntamme ostopäätöksissä ratkaisevassa asemassa.

Yrityskansalaisuus tarkoittaa yksinkertaistettuna, että osakkaisiin keskittyvä sidosryhmäajattelun lisäksi menestyvän yrityksen tarvitsee huomioida myös muut sidosryhmät. Yrityskansalaisuus linkittyy yhteiskuntavastuuseen.

– Jätämme paikan [ympäristön] parempaan jamaan, kuin missä itse sen perimme.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ajava toimisto myös Suomeen

Maailman suurimman yritysvastuualoitteen YK:n Global Compactin tavoitteena on edistää ihmisoikeuskysymyksiä, ympäristöä ja vastustaa lahjontaa, sekä edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

Global Compact Finland aloitti Suomessa tammikuussa. Kansainvälisen Global Compactin kymmeneen periaatteeseen sitoutuminen tarkoittaa, että yritys kirjoittaa sitoumuskirjeen ja tämän jälkeen yritys hakee jäsenyyttä ja päättää samalla aloitteeseen sitoutumisensa tason. Jäsenyydelle on vuosimaksu. Verkostossa on 94 suomalaista yritystä tällä hetkellä.

– Järjestämme roundtable-keskustelutilaisuuksia. Lisäksi Global Compactilla on valtavasti työkaluja ja koulutuksia, joita tuomme lähemmäksi suomalaisia yrityksiä. Ne liittyvät muun muassa kestävään kehitykseen, 1,5 asteen päästövähennyksiin ja vastuulliseen tuotantoketjuun. Maailmanlaajuisesti toimintaa on 166 maassa, Global Compact Network Finland pääsihteeri Lenita Toivakka kertoo.

Verkostossa on mukana erikokoisia ja eri toimialojen yrityksiä.

Isossakyrössä sijaitsevan Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja ja yksi perustajista Miika Lipiäinen pohtii alkoholivalmistuksen olevan jossakin mielessä ylellisyystoimintaa, mutta valmistus voi olla vastuullista. He valmistavat suomalaisesta rukiista juomia.

– Meidän tehtävämme on miettiä, miten tuotanto tehdään vastuullisesti.

Pääosa tislaamon ja vierailijakeskuksen käyttämästä energiasta on uusiutuvaa energiaa, yhtiön tavoitteena tälle vuodelle on nostaa uusiutuvan osuus 98 prosenttiin. Toinen yrityksen pääpaino vastuullisuudessa on 0-0-0-periaate, joka tarkoittaa: ei häirintää, ei ahdistelua eikä burnoutia.

– Meissä on valmistavaksi yritykseksi aika paljon startupien piirteitä, joissa näitä asioita on esiintynyt. Olemme proaktiivisia siinä, että otamme huomioon muutkin näkökulmat kuin keski-ikäisten viinasta tykkäävien suomalaisten miesten näkökulman, Lipiäinen keventää.

Nopeat käännökset kriisissä – Yritys Saksaan mahdollisti alkoholimyynnin verkossa

Kyrö Distillery Company uudisti koronakriisin aikana liiketoimintaa tarpeisiin, joita yhteiskunnassa äkillisesti syntyi. Yritys valjasti osan tuotannostaan tekemään käsidesiä koronaepidemian tarpeita varten. Osa tuotosta menee hyväntekeväisyyteen.

– Pandemia aiheutti aikamoisen testin nimenomaan arvoille. Siitä kumpusi meillä kolme prioriteettia: hyvinvointi, sekä oma että yhteistyökumppanien hyvinvointi, vaikutuksen tekeminen ympäristössä ja asiakkaiden elämässä sekä kolmantena selviytyminen. Päivittäinen tekemisemme liittyy näihin, toimitusjohtaja Miika Lipiäinen kertoo yhtiön prioriteeteista.

Yritys kiihdytti digitalisoitumistaan.

– Kiihdytimme menoa digitaalisiin toimintamuotoihin. Koska Suomessa on tietynlaiset alkoholilait, niin perustimme yrityksen Saksaan ja käynnistimme verkkokaupan. Sieltä saamme myydä pullojamme.

Ravintoloiden sulkeminen koronakriisissä vei 60-70 prosenttia Kyrön asiakkaista.

Kuva: valmistaja

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi