YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jenni Parpala tunnustaa, että ei ole itse katsonut yhtäkään käynnissä olevan Diili-kauden jaksoa. Kuva: Nelonen Media
8.4.2022 klo 10:52
Uutinen

Yksi asia yllätti Diilistä pudonneen Jenni Parpalan tv-kuvauksissa: ”Oletin, että olisi ollut enemmän bisnestä ja vähemmän viihdettä”

Jenni Parpala ei usko, että lähtisi enää uudestaan vastaavaan ohjelmaan. Parasta antia olivat kuvausten aikana syntyneet kontaktit muihin yrittäjiin.

Pesula-alalla toimivan Pyykkitupa Oy:n yrittäjä Jenni Parpala putosi toisena kilpailijana käynnissä olevalta Diili-kaudelta. Alun perin Yhdysvalloissa kehitettyä tv-formaattia esitetään Nelosella.

Eilisen torstain jaksossa joukkueiden tehtävänä oli myydä mahdollisimman monta jäätelöpakkausta. Paras myyntitulos ratkaisi, mutta myymättä jäänyt jäätelö muutettiin hävikiksi ja vähennettiin lopullisesta myyntituloksesta.

Parpalan johtama Sampo-joukkue kauppasi jäätelöitä Helsingin Kampin kauppakeskuksessa ja kilpaileva tiimi Helsingin Pasilassa sijaitsevassa Triplassa. Molemmilla joukkueilla oli käytössään oma jäätelökioski, jonne jäätelöitä noudettiin valmistajan varastolta.

Tuotanto ei suostunut pyyntöön

Jakson alussa Parpala osoitti välittömästi kiinnostuksena joukkueenjohtajan tehtävään. Tehtävä ei kuitenkaan edennyt odotusten mukaisesti.

– Kello 17.50 tuli soitto, että kuljetustiimi ei pysty jakamaan jäätelöitä, vaikka kello 16 he sanoivat pystyvänsä. Siinä meillä oli sitten kaksi vaihtoehtoa, joko jäätelöt jäävät autoon tai ne myydään eteenpäin. Ne myytiin eteenpäin, Parpala kertoo.

“Heti kun kamerat sammuivat, ryhdyin järjestämään uusia jäätelöitä Attendolle.”

Jenni Parpala

Yksi Sampo-joukkueen asiakkaista oli Attendo, jolle jäätelöt jäivät toimitushaasteiden vuoksi kuljettamatta.

– Heti kun kamerat sammuivat, ryhdyin järjestämään uusia jäätelöitä Attendolle. Vaihtoehtona oli tilata taksi, jolla olisimme toimittaneet jäätelöitä Attendon toimipisteisiin, mutta tuotanto ei tähän suostunut. Tosielämässä jäätelöt olisi viety perille maksoi mitä maksoi. Näin olisimme halunneet tehdä, mutta se ei käynyt. Ongelma oli se, että aika loppui kesken.

Parpala kertoo soittaneensa kuvausten ulkopuolella Attendolle ja hoitaneensa jäätelöiden toimituksen perille kahden päivän sisällä.

– Siitä iso kiitos kuuluu Jymy-jäätelön toimittajalle. Joukkueenjohtajan tehtävänä on selvittää asia ja niin tein.

”Absurdi tilanne”

Johtoryhmän edessä Parpala joutui kantamaan vastuunsa joukkueen epäonnistumisesta ja sai lähtöpassit Jaajo Linnonmaalta.

Tv-kuvauksia Parpala luonnehtii hyväksi opetukseksi.

– Tilanteet olivat varsin paineistettuja ja tehtävän suorittamiseen oli vain joitakin tunteja aikaa. Siinä pystyi hyvin peilaamaan, miten itse toimii, kun päätökset pitää tehdä nyt ja tässä. Oli mielenkiintoista nähdä, miten ryhmädynamiikka toimi sellaisen paineen alla. Toisaalta tilanne oli melko abdurdi, koska ei se vastannut normaalia elämää. Yleensä aikaa on riittävästi päätösten tekemiseen.

– Oletin, että ohjelmassa, jossa keskitytään bisnesnäkökulmaan, olisi ollut enemmän bisnestä ja vähemmän viihdettä. Se tuli vähän yllätyksenä, hän jatkaa.

Parpala ei ole vakuuttunut, lähtisikö vastaavaan tv-tuotantoon enää uudestaan. Hän on kuitenkin saanut hyötyä ohjelman aikana solmituista kontakteista.

– Siellä oli mukana kovan tason yrittäjiä. Neuvottelut joidenkin kanssa ovat parhaillaan kesken. Kehittelemme ihan aitoa bisnestä, joka liittyy pesula-alaan.

Pauli Reinikainen