29.1.2003 klo 10:18
Lausunto

Asiantuntijakuuleminen koskien asioita HE 114/2002 vp sähkömarkkinalain muuttamisesta ja HE 218/2002 vp laeiksi sähkömarkkinalain sekä maakaasumarkkinalain 4 luvun 6 §:n muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunnalle

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:tä kuultavaksi valiokunnan kokoukseen keskiviikkona 29.1.2003 koskien sähkömarkkinalakiin ehdotettavia muutoksia. Suomen Yrittäjät ry lausuu otsikkoasiasta HE 218/2002 vp kunnioittaen seuraavan.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotetun vakiokorvausjärjestelmän tavoitteita kannatettavina. Järjestelmällä pyritään parantamaan sähkönkäyttäjien mahdollisuuksia saada korvaus sähkön toimituksen keskeytyessä ja koko sähkönjakelujärjestelmän toimitusvarmuutta. Lähtökohtaisen selvää on, että pienille ja keskisuurille yrityksille sähkönsaannin varmuus on tärkeätä. Tällaisten yritystoiminnan perusinfrastruktuuriin kuuluvien järjestelmien pitää olla tyydyttävästi järjestettynä koko valtakunnan alueella.

Ottaen huomioon järjestelmän vaikutukset sekä verkonhaltijoiden asemaan että sähkönkäyttäjiin on välttämätöntä, että uusien säännösten vaikutuksia arvioidaan kiinteästi lain tultua voimaan. Säännökset eivät saa johtaa perusteettomiin sähkön hinnan korotuksiin eikä siitä toisaalta pitäisi seurata perusteettomia kustannuksia verkonhaltijoille. Seurannassa huomiota tulee kiinnittää myös siihen, että ehdotetut säännökset olisivat normaaleista vahingonkorvausoikeudellisista periaatteista poikkeavia.

Suomen Yrittäjät hyväksyy ehdotetut vakiokorvausta koskevat säännökset nykyistä korvausjärjestelmää täydentävänä järjestelmänä. Suomen Yrittäjät kannattaa järjestelmän ulottamista kaikkiin sähkönkäyttäjiin; kotitalouksiin ja yrityksiin. On kuitenkin todettava, että järjestelmän varsinaisena tarkoituksena on selvästikin korvata lähinnä kotitalouksien kärsimiä vahinkoja. Yritystoimintaan sovellettuina ehdotetut korvausten aikarajat ja tasot sekä korvauskatto ovat selkeästi alimitoitettuja. Yrityksille aiheutuu aina taloudellisia menetyksiä, jos niiden tuotanto häiriintyy sähkön saannissa olevien ongelmien vuoksi. Vahingot ovat yksilöllisiä ja niiden korvaaminen ehdotetunlaisen vakiokorvausjärjestelmän välityksellä on vain osaratkaisu. Vakiokorvausjärjestelmä ei riitä kattamaan vähääkään merkittävämpiä vahinkoja, eikä uusi järjestelmä saa aiheuttaa heikennyksiä vahingonkärsijöiden tosiasialliseen asemaan.

Suomen Yrittäjät onkin ehdottanut Sähkökatkosten vakiokorvaustyöryhmän mietintöön antamassaan lausunnossa 12.7.2002, että kauppa- ja teollisuusministeriö, sähkömarkkinaviranomainen sekä verkonhaltijat ryhtyisivät kehittämään menettelyitä, joilla voitaisiin korvata yrityksille aiheutuneita todellisia vahinkoja nykyistä tehokkaammin. Yhtenä vaihtoehtona on esitetty harkittavaksi erityisen vahinkojen selvittelylautakunnan asettamista konkreettisten tapausten käsittelyä varten. Oikeudenkäyntimenettely on niin raskas, että se ei yleensä ole tarkoituksenmukainen tällaisten vahinkojen kohdalla.

Lisäksi Suomen Yrittäjät haluaa todeta, että esitykseen kirjatun näyttötaakan suhteen ei muunlaista perusratkaisua voida pitää tarkoituksenmukaisena. Ehdotuksen mukaan sähkönkäyttäjillä olisi oikeus korvaukseen aina jos jakeluverkonhaltija tai vähittäismyyjä ei pysty osoittamaan, että tämä on noudattanut säännösten edellyttämää huolellisuutta toiminnassaan. Näyttötaakka on siis verkonhaltijalla tai vähittäismyyjällä. Sähkönkäyttäjillä ei ole mitään mahdollisuutta käytännössä osoittaa, onko huolellisuusvelvoitetta noudatettu vai ei.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies