12.5.2004 klo 12:53

Asumisessa syntyvän ja siihen rinnastettavan jätteen määrittely

Ympäristöministeriö

Ympäristöministeriön asettama yhdyskuntajätehuollon vastuu- ja kilpailukysymyksiä selvittävä työryhmä on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät ry lausuu asiasta kunnioittaen seuraavaa:

Ympäristöministeriön työryhmän tehtävänä on määritellä jätelain 10 §:ään kirjatun termin ”asumisessa syntyvä jäte ja ominaisuudeltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettava jäte” sisältö. Jätelain 10 ja 13 §:n mukaan tähän termiin sisältyvän jätteen osalta kuljetus- ja käsittely/hyödyntämisvastuu kuuluu kunnalle.

Yleisesti voidaan todeta, että jätelain säännös asumisessa syntyvästä jätteestä on epämääräinen ja täsmentymätön. Suomen Yrittäjät katsoo, että 10 §:ään sisältyvä jätteen määrittely tulisi rajata koskemaan ainoastaan asumisessa syntyvää jätettä (muistion kohta I) ja jättää sen ulkopuolelle kokonaan asumiseen rinnastettava teollisuus-, palvelu- tai muu elinkeinotoiminnassa syntyvä jäte (kohta II). Elinkeinotoiminnassa syntyvä jäte tulisi siirtää sekä kuljetuksen että hyödyntämisen osalta kunnan järjestämisvastuun piiristä vapaasti kilpailutettavaksi. Näin tuettaisiin avoimen kilpailun periaatetta, jossa jätehuoltopalvelun maksaja saisi valita palvelun tarjoajan (sopimusperusteinen jätehuolto). Kunnan järjestämisvastuu tulisi koskea ainoastaan jätteiden loppusijoitusta kaatopaikalle.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole kommentoitavaa määrittelyn suhteen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala