9.2.2004 klo 13:59

Ehdotus direktiiviksi työvaltaisten palvelujen alennetun alv-kannan soveltamisajan jatkamisesta kahdella vuodella (U 65/2003)

Eduskunta

EU:n komissio aikoo jatkaa kokeilua, jossa on ollut mahdollista soveltaa alennettua arvonlisäveroa työvaltaisilla aloilla (COM(2003)309 final). Kokeilua voitaisiin jatkaa samoilla edellytyksillä kuin alunperinkin. Koska Suomi ei osallistunut vuonna 2003 päättyneeseen kokeiluun, ehdotus ei aiheuttaisi Suomelle muutoksia. Suomen Yrittäjät ei tämän vuoksi vastusta ehdotusta.

Huomautamme kuitenkin, että alennetun alv-kannan ei voitu siitä valmistuneen tutkimuksen mukaan osoittaa luoneen uusia työpaikkoja eikä vähentäneen harmaata taloutta. Verokanta-alennuksilla ei käytännössä ole havaittu olleen myöskään merkittäviä hintavaikutuksia.

Lähtökohtaisesti laajapohjainen kulutusvero ei nähdäksemme olekaan soveltuva tapa eri toimialojen tukemiseen, vaan työvaltaisten alojen ongelmiin tulee ensisijaisesti puuttua työn verotusta ja sivukuluja keventämällä. Verokantojen alentaminen vain valikoiduilla toimialoilla vähentää mahdollisuuksia yleisen verokannan alentamiseen, minkä tulisi olla ensisijainen tavoite.

Kokeilun jatkaminen jättäisi joka tapauksessa jäsenmaille mahdollisuuden tehdä itse omat arvonlisäverotuksen tasoon liittyvät ratkaisunsa vähimmäisverokantojen puitteissa, minkä vuoksi ehdotus on kannatettava.

Anna Lundén
Päälakimies