18.9.2023 klo 16:44

Valtiovarainministeriö

VN/25455/2023

Ehdotus Suomen REPowerEU-rahoituksen käyttökohteiksi

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto koskien asiaa VN/25455/2023 Ehdotus Suomen REPowerEU-rahoituksen käyttökohteiksi. Ehdotuksen tavoitteet ovat kannatettavia, ja Suomen Yrittäjät pitää ehdotusta pääosin tasapainoisena ja hyvin perusteltuna.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät lisäisi ehdotuksen ensimmäiseen kohtaan maininnan luvituksen kehittämisestä: ”ympäristöluvituksen vauhdittaminen ja kehittäminen valtion aluehallintouudistuksen kanssa yhteensopivalla tavalla, 32 miljoonaa euroa”. Uutta REPowerEU-rahoitusta kannattaisi kohdentaa luvituksen vauhdittamisen ohella myös lupaprosessien laadun kehittämiseen. Luvituksen ja vihreän siirtymän investointien vauhdittaminen on kannatettava tavoite, mutta se ei saa tapahtua esimerkiksi ympäristön tilan, luonnon monimuotoisuuden tai sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kustannuksella.

Laadun varmistamisen ja kehittämisen on oletettavasti tarkoitus toteutua lausuntopyynnön liitteenä olevassa muistiossa kuvaillun luvituksen lisäresursoinnin myötä, mutta tämä olisi hyvä myös todeta eksplisiittisesti luvitukseen liittyvissä ehdotuksissa ja suunnitelmissa. Lupaprosessien laadun, ympäristöhaittojen ehkäisyn ja sosiaalisen sekä alueellisen oikeudenmukaisuuden varmistaminen ja ääneen korostaminen myös lisää luvituksen vauhdittamisen sosiaalista hyväksyttävyyttä.

Suomen Yrittäjät

Roope Ohlsbom