2.2.2003 klo 13:36

Finnveran ja Suomen Yrittäjien Laatupalkinto Etelä-Pohjanmaan Yrittäjille parhaana jäsenjärjestönä

Finnvera Oyj on perustanut yhdessä Suomen Yrittäjien kanssa Laatupalkinnon antaakseen vuosittain tunnustusta Suomen Yrittäjien jäsenjärjestöille niiden laadullisesta toiminnasta ja sen kehittämisestä. Palkinnon kriteerit perustuvat Suomen Yrittäjien Laatukäsikirjaan, joka sisältää toimintamallit kenttäorganisaation keskeisille toiminnoille.

Palkinto, arvoltaan 5000 euroa jaettiin ensimmäistä kertaa Puheenjohtajien neuvottelupäivillä 2.2.2003 Helsingissä ja ensimmäinen Laatupalkinto myönnettiin Etelä-Pohjanmaan Yrittäjille. Kymen Yrittäjille myönnettiin kunniamaininta.

Laatupalkinnolla palkittu aluejärjestö on toiminut tuloksellisesti Suomen Yrittäjien Laatukäsikirjan periaatteiden mukaisesti ja on lisäksi tehnyt pitkäjänteistä yhteistyötä Finnveran kanssa, Finnveran toimitusjohtaja Markku Mäkinen sanoi Laatupalkinnon jakotilaisuudessa.

Laatu, luottamushenkilöt ja brandi

Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät on toiseksi suurin Suomen Yrittäjien 20 aluejärjestöstä. Se muodostuu 32 paikallisyhdistyksestä, joissa on lähes 6000 jäsenyritystä. Aluejärjestön puheenjohtajana toimii Erkki Koskenkorva ja toimitusjohtajana Pauli Kankaanpää.

Toimintamme perustana on jatkuva laadun korostaminen kaikessa, mitä teemme. Vahvuutemme ovat tehtäviinsä sitoutuneet luottamushenkilöt. Olemme myös rakentaneet pitkällä aikavälillä aluejärjestön brandia, Kankaanpää sanoo. Näiden kolmen peruspilarin lisäksi tulee vielä verkostojen johtaminen.
– Jokaisen organisaation tuloksellinen toiminta edellyttää jatkuvan muutoksen hallintaa. Uudistumisprosessi on jatkuvaa muuttaen suuntaa ja joustaen sopeutuakseen muuttuvassa ympäristössä. Aluejärjestön hyvä toiminnan laatu tukee jäsenyritysten omaa toimintaa ja tuloksentekoa.

Kunniamaininnan saanut Kymen Yrittäjät muodostuu 12 paikallisyhdistyksestä, joissa on lähes 2400 jäsenyritystä. Aluejärjestön puheenjohtaja toimii Tuomo Tepponen ja toimitusjohtajana Juhani Puuskari.

Laatutyö jatkuvaa toimintaa

Suomen Yrittäjien hallitus hyväksyi marraskuussa 2001 järjestölle Laatukäsikirjan ja se otettiin käyttöön vuoden 2002 aikana. Laatukäsikirja kattaa tässä vaiheessa kenttäorganisaation keskeiset toiminnot, kuten yhteiskuntavaikuttamisen, jäsentoiminnan, järjestötoiminnan, järjestötiedotuksen ja aluejärjestöjen toimihenkilöt, kehityspäällikkö Kari Björklöv Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Laatukäsikirjassa on toimintamalleja, joiden mukaisesti järjestöketjussa toimitaan. Tavoitteenamme on parantaa ja tehostaa toimintojamme niin, että jäsenyritykset saavat entistä tehokkaampaa ja laadukkaampaa palvelua. Monissa asioissa kysymys on ennestään hyviksi todetuista käytännöistä. Laatukäsikirja velvoittaa ja tukee näiden hyvien käytäntöjen viemistä laajaan käyttöön.

Laatutyö on jatkuvaa toimintaa ja sitä kehittämään on perustettu keskusjärjestön ja aluejärjestöjen edustajista koostuva laaturyhmä. Ryhmä valmistelee uusia osioita Laatukäsikirjaan ja tarkastelee hyväksyttyjen osioiden toimivuutta käytännössä.

Finnvera Oyj, apulaisjohtaja Tuomo Holopainen, p. 0400 677293
Suomen Yrittäjät, kehityspäällikkö Kari Björklöv, p. 050 558 1359