20.1.2003 klo 11:09

Hallituksen esitys 206/2002 vp ammattikorkeakoululaiksi

Eduskunnan sivistysvaliokunta

Pyydettynä kuulemisena toteamme seuraavaa:

Esityksessä uudeksi ammattikorkeakoululainsäädännöksi ammattikorkeakoulujen asema vakiinnutetaan osaksi korkeakoulujärjestelmää. Ammattikorkeakoulut ovat löytäneet paikkansa alueellisia osaamistarpeita tyydyttävinä työelämälähtöisinä korkeakouluyksiköinä. Näin ammattikorkeakoulujärjestelmä täydentää hyvin suomalaista korkeakouluverkostoa ja lisää edellytyksiä tasapainoiseen alueelliseen kehitykseen. Kokonaisuudessaan pidämme lakiehdotusta toteuttamiskelpoisena. Eräiden yksityiskohtien osalta haluamme esittää seuraavaa:

· Suomen Yrittäjät pitää hyvänä, että ammattikorkeakoulujen tehtäväksi täsmennetään työelämälähtöinen opetus sekä työelämää ja aluekehitystä tukeva tutkimus- ja kehitystyö (lakiehdotus 4 §). Tätä mielestämme oikeaa linjausta täydentää viiden pykälä, jossa mm. todetaan: ”Ammattikorkeakoulun tulee tehtäviään suorittaessaan olla yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa.” Ammattikorkeakoulujen yhdeksi keskeiseksi tehtäväksi tulisi vielä nimetä alueellisen ja paikallisen yrittäjyyden edistäminen. Tämä sopisi hyvin ammattikorkeakoulujen alueelliseen ja työelämäläheiseen tehtävään.

· Sen sijaan pykälässä viisi olevan yhteistyövaatimuksen vastaisena ja epäselvyyttä aiheuttavana näemme lakiehdotuksen 11 pykälän, jossa ammattikorkeakoulun ylläpitäjän harkintaan jätetään elinkeinoelämän edustuksen nimeäminen ammattikorkeakoulun hallitukseen. Mielestämme kyseinen lain kohta tulisi muuttaa yksiselitteiseen muotoon: ”Hallitukseen tulee nimetä elinkeinoelämän edustus.”

· Ammatillisten opettajakorkeakoulujen asemaa esitetään muutettavaksi siten, että ne jatkossa sulautetaan osaksi sen ammattikorkeakoulun toimintaa, jonka sijaintipaikkakunnalla ne ovat toimineet. Tämä muutos ei saa vaarantaa opettajakoulutuksen kehittämistyötä. Ammatilliselle opettajakoulutukselle tulee edelleen turvata hyvät toiminnalliset edellytykset sekä kehittämisresurssit.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari