25.5.2004 klo 14:29

Hallituksen esitys Eduskunnalle asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 76/2004)

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi asumisperusteista sosiaaliturvalainsäädäntöä siten, että se vastaisi paremmin kansainvälistymisen sekä siihen liittyvän lisääntyneen liikkuvuuden sekä maahan- ja maastamuuton vaatimuksia.

Suomen Yrittäjät näkee myönteisenä sen, että sosiaaliturvalainsäädäntöä pyritään selkeyttämään, ja katsoo, että lain uudistaminen helpottaa sen luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Myös lain saattaminen vastaamaan paremmin kansainvälistymisen ja lisääntyneen liikkuvuuden asettamia vaatimuksia on tarpeen.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa lakiehdotuksessa tehtyihin perusratkaisuihin. Haluamme kuitenkin kiinnittää valiokunnan huomiota seuraavaan seikkaan:

Lain 2 a §:ssä esitetään säädettäväksi työntekijän ja yrittäjän määritelmästä. Asetuksen 1408/71 liitteessä, jonka perusteella asumisperusteista sosiaaliturvaa koskevan lainsäädännön soveltaminen tällä hetkellä määräytyy, on säädetty työntekijän ja yrittäjän määritelmästä siten, että määritelmä on sidottu työeläkelainsäädäntöön. Nyt käsiteltävän hallituksen esityksen mukaan yrittäjän määritelmä sidottaisiin edelleen yrittäjien eläkelain soveltamiseen. Työntekijän määritelmää sen sijaan muutettaisiin siten, että työntekijällä tarkoitettaisiin työ-, virka- tai muussa palvelussuhteessa olevaa henkilöä, jonka työaika ja ansiot täyttävät työttömyysturvalain 5 luvun 4 §:ssä säädetyt edellytykset.

Hallituksen esityksen mukainen työntekijän määritelmä rajaa lain soveltamisalan ulkopuolelle ne TEL-vakuutetut yrityksen osaomistajat, jotka eivät ole työ- tai virkasuhteessa. Työntekijäin eläkelain ja työsopimuslain soveltamisalat poikkeavat toisistaan. Työntekijäin eläkelakia sovelletaan muun muassa sellaisiin osakeyhtiön osaomistajiin, jotka työskentelevät yrityksessä, josta omistavat alle puolet. Työntekijäin eläkelain 1 d §:ssä säädetään seuraavasti:

1 d §. Työsuhteessa olevana pidetään myös johtavassa asemassa olevaa osakeyhtiön toimihenkilöä tai muussa yhteisössä johtavassa asemassa olevaa henkilöä, ei kuitenkaan,
1) jos johtavassa asemassa oleva osakeyhtiön toimihenkilö joko yksin tai yhdessä perheenjäsentensä kanssa omistaa enemmän kuin puolet yhtiön osakepääomasta;
2) jos 1 kohdassa tarkoitettujen henkilöiden omistamien osakkeiden äänimäärä on enemmän kuin puolet kaikkien osakkeiden äänimäärästä;
3) jos muussa yhteisössä johtavassa asemassa olevalla henkilöllä on katsottava olevan yhteisössä sanottua vastaava määräämisvalta.
Avoimen yhtiön yhtiömiestä tai muun yhteisön sellaista osakasta, joka on henkilökohtaisesti vastuussa yhteisön sitoumuksista, ei pidetä tätä lakia sovellettaessa työsuhteessa olevana.

Työsopimuslakia sen sijaan sovelletaan työhön, jota työntekijä tekee sopimuksen perusteella henkilökohtaisesti työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena palkkaa tai muuta vastiketta vastaan. Yrityksen osaomistajan ei pääsääntöisesti katsota työskentelevän työsuhteessa yritykseen, koska työsuhteen tunnusmerkkeihin kuuluvat johdon ja valvonnan alaisuus sekä työn tekeminen toiselle puuttuvat.

Lain valmisteluvaiheessa ei ole ilmeisesti ollut tarkoitus rajata soveltamisalan ulkopuolelle yrityksen osaomistajia, jotka tälläkin hetkellä soveltamisalaan kuuluvat. Esitämme, että valiokunta harkitsisi 2 a §:n 1 kohdan muuttamista seuraavaan muotoon:

1) työntekijällä työ- virka- tai muussa palvelussuhteessa olevaa henkilöä sekä työntekijäin eläkelain 1 d §:ssä tarkoitettua henkilöä, jonka työaika ja ansiot täyttävät työttömyysturvalain (1290/2002) 5 luvun 4 §:ssä säädetyt edellytykset

Merja Berglund
Työmarkkina-asiamies