30.10.2023 klo 11:20

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi

Eduskunnan talousvaliokunta
lausuntopalvelu.fi

HE 20/2023 vp

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa varsinaisiin pykäläesityksiin, mutta esitämme huolemme vaatimusten valumisesta arvoketjun pk-yrityksiin. Listaamattomilla arvoketjussa olevilla pk-yrityksillä on rajalliset resurssit ja mahdollisuudet tuottaa vaadittavia tietoja päämiesten käyttöön.

Tuoreimpien tietojen mukaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä koskeva kestävyysraportointistandardi, josta säädetään tilinpäätösdirektiivin 29 a artiklassa, on valmistelussa osoittautumassa velvoitteiltaan hyvin laaja-alaiseksi.

Kun vastaavat velvoitteet käytännössä ulotetaan myös direktiivivelvoitteen ulkopuolelle jääville pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka ovat osa raportointivelvollisen arvoketjua, on selvää, että pienillä yrityksillä ei ole riittäviä resursseja standardin edellyttäminen tietojen keräämiseen ja toimittamiseen.

EFRAG:n kanssa käytyjen pk-yritysten kestävyysraportointistandardia koskevien keskustelujen jälkeen pidämme myös selvänä, että heidän esittämänsä arvio läikkymiskustannuksista on selvästi alimitoitettu.

Jos ei tietoisesti haluta ajautua tilanteeseen, jossa suuri osa Suomen lähes 430 000 pienyrityksestä ei kohtuuttomien raportointivelvoitteiden vuoksi voi toimia raportointivelvollisen suuremman yrityksen alihankkijana, tulee valmisteilla olevaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä koskevaa kestävyysraportointistandardia jatkovalmistelussa pyrkiä kaikin keinoin saamaan sisällöltään suppeammiksi.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen