5.2.2024 klo 11:25

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja kauppakamarilain muuttamisesta

Oikeusministeriö
Lausuntopalvelu

Lausuntomme yleisesti esityksestä

Suomen Yrittäjät katsoo, että kokonaisuutena esitetty tapa, jolla kyseessä oleva direktiivi implementoidaan osaksi kansallista lainsäädäntöä, on pääosin perusteltu ja tarkoituksenmukainen. Esitykseen sisältyy kuitenkin kohtia, joihin asian jatkovalmistelussa on syytä kiinnittää huomiota.

Mitä mieltä olette soveltamisalaa koskevista ehdotuksista? (OYL 6 luvun 9 a § ja OKL 6 luvun 9 a §)?

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan pykälän soveltamisalan edellytysten kuvaus on ehdotetussa muodossaan osaltaan ongelmallinen, eikä täysin direktiivissä esitetyn soveltamisalan mukainen. Esityksessä ehdotettu pykälämuotoilu ja jaottelu johtaisi siihen, että velvoitteiden piirissä ovat yritykset, joissa päättyneellä tai sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella 1) yhtiön keskimääräinen henkilöstömäärä on yli 250 henkilöä ja yhtiön raportoitu taseen loppusumma on yli 43 miljoonaa euroa tai 2) yritykset, joiden raportoitu liikevaihto oli yli 50 miljoonaa euroa. Esitetty jaottelu voidaan pykälästä lukea niin, että sen mukaisesti sääntely tulisi sovellettavaksi pelkästään 2-kohdan mukaisen edellytyksen täyttyessä, ilman henkilöstömääräedellytyksen täyttymistä.

Direktiivin mukaan velvoitteiden piiriin kuuluvat kuitenkin yhtiöt, joissa henkilömäärään perustuvan tavoitteen lisäksi tulee täyttyä joko taseen tai liikevaihdon rajat.

Katsomme, että esitys tulisi muotoilla seuraavasti:

”Pörssiyhtiössä tavoitteena on oltava, että aliedustetun sukupuolen edustajia on vähintään 40 prosenttia yhtiön hallituksen jäsenistä, jos päättyneellä tilikaudella ja sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella:

1. yhtiön keskimääräinen henkilöstömäärä oli yli 250 henkilöä ja;
  2. yhtiön raportoitu taseen loppusumma oli yli 43 miljoonaa euroa; tai yhtiön raportoitu liikevaihto oli yli 50 miljoonaa euroa.
Mitä mieltä olette ehdotetusta kiintiötavoitteesta? (OYL 6 luvun 9 a § ja OKL 6 luvun
9 a §)?

Suomen Yrittäjät katsoo, että esitettävän kiintiötavoitteen ilmaisemiseen kyseessä olevassa pykälässä tulisi vielä jatkovalmistelussa kiinnittää huomiota, koska hallituksen esitysluonnoksessa kiintiö on esitetty vain kiinteänä prosenttiosuutena (40 %) yhtiön hallituksen jäsenistä. Esityksessä on tältä osin jäänyt huomioimatta direktiivissä esitetyt pyöristyssäännöt.

Katsomme, että esityksen mukaisen lukumääräisen prosentuaalisen tavoitteen sijaan pykälässä olisi tarkoituksenmukaista todeta esimerkiksi niin, että tavoitteena on oltava, että naiset ja miehet ovat tasapuolisesti edustettuina yhtiön hallituksessa. Tämän lisäksi esitettävä 40% kiintiötavoite pyöristyssääntöineen tulisi kuvata esityksen perusteluissa.

Mitä mieltä olette ehdotetusta raportoinnista? (VMA 7 §:n 5 kohta)?

Ei huomautettavaa.

Mitä mieltä olette ehdotetusta sukupuolten tasapuolista edustusta pörssiyhtiöissä edistävästä toimielimestä? (Kauppakamarilaki 2 § 3 mom. 5 kohta)

Ei huomautettavaa.

Mitä mieltä olette direktiivin sisältyvien jäsenvaltio-optioiden käyttämisestä?

Ei huomautettavaa.

Mitä mieltä olette rekrytointiprosessia koskevien säännösten täytäntöönpanosta? (OYL 6 luvun 9 b § ja OKL 6 luvun 9 b §)

Suomen Yrittäjät kannattaa jäsenvaltio-option käyttöönottoa rekrytointiprosessia koskevien säännösten osalta.

Mitä mieltä olette ehdotetuista seuraamuksista?

Ei huomautettavaa.

Muut näkemykset direktiivin täytäntöönpanoon liittyen?

Suomen Yrittäjät

Atte Rytkönen-Sundberg