15.12.2022 klo 13:51

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista sekä korontasauksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Suomen Yrittäjät kannattaa esitystä. Olemme jo usean vuoden ajan tuoneet esiin markkinapuutetta pienten vientiluottojen saatavuudessa. Tämän markkinapuutteen seurauksena suomalaiset pk-yritykset ovat olleen kilpailijoita heikommassa asemassa kilpailtaessa vientikaupoista. Samalla myös näiden yritysten kasvu- ja kansainvälistyminen on ollut vaikeampaa.

Yhdymme esityksen vaikutusarvioihin siitä, että esitettävien toimenpiteiden avulla voidaan osaltaan parantaa Suomen vienninrahoituksen kilpailukykyä suhteessa Suomen keskeisiin kilpailijamaihin.

Katsomme, että esitys lisää erityisesti pienempien yritysten vientimahdollisuuksia. Näkemyksemme mukaan ehdotus tarjoaa vientiyrityksille pankeista riippumattoman rahoituskanavan tilanteessa, jossa markkinoilla on havaittu selkeä markkinapuute.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen