9.10.2006 klo 14:37

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (HE 114/2006 vp)

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Kyseessä on tilaajan selvitysvelvollisuutta koskeva laki, jonka tarkoituksena on edistää yritysten tasavertaista kilpailua ja työehtojen noudattamista sekä luoda yrityksille ja julkisoikeudellisille yhteisöille edellytyksiä varmistaa, että niiden kanssa vuokratyöstä ja alihankinnoista sopimuksia tekevät yritykset täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Lain keskeisenä sisältönä olisi tilaajan velvollisuus tarkastaa alihankkijansa tietyt tiedot silloin, kun käytettäisiin vuokrattua työntekijää, tai kun tilaajan työtiloissa tai työkohteessa työskentelee alihankkijan työntekijä, jonka työtehtävät liittyvät tilaajan toiminnassa tavanomaisesti suoritettaviin työtehtäviin tai tilaajan tavanomaiseen toimintaan liittyviin kuljetuksiin. Lakia ei sovellettaisi, jos vuokratun työntekijän tai työntekijöiden työskentely kestäisi yhteensä enintään 10 työpäivää, tai alihankintasopimuksen vastikkeen arvo olisi alle 7500 euroa.

Esitys perustuu lainmukaisten palvelussuhteen ehtojen noudattamista ja yritysten tasavertaisen kilpailuasetelman edistämistä käsitelleen työryhmän (nk. Ulteva 2) yksimieliseen mietintöön. Suomen Yrittäjät on ollut työryhmässä edustettuna, eikä sillä ole huomautettavaa esitykseen.

Esitettävän lain rajaukset ovat erittäin keskeisiä yritystoiminnan sujuvuuden näkökulmasta. Selvityksiä ei tarvitsisi pyytää esimerkiksi silloin, kun tilaajalla on perusteltu syy luottaa sopimuspuolen täyttävän lakisääteiset velvollisuutensa siksi, että sopijaosapuoli on harjoittanut liiketoimintaa vähintään 3 vuotta, tai kun tilaajan ja sopimusosapuolen toimintaa voidaan pitää vakiintuneena aikaisempien sopimussuhteiden johdosta. Sopimussuhdetta voitaisiin pitää vakiintuneena jo noin kahden vuoden jälkeen, jos sanottuna aikana on myös käytännössä tehty tilaajan ja sopimusosapuolen välillä laissa tarkoitettuja sopimuksia. Samoin yritystoiminnan sujuvuuden näkökulmasta keskeistä on kaikkein pienimpien alihankintaurakoiden rajaaminen selvitysvelvollisuuden ulkopuolelle.

Harmaan talouden torjunnan jatkotoimet

Epäterve kilpailutilanne koetaan pienissä yrityksissä yleisesti toiminnan kehittämisen esteeksi. Tällainen tilanne syntyy, kun jotkut markkinoilla toimivat hakevat kilpailuetua jättämällä lakisääteiset velvoitteensa hoitamatta. Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan talousrikollisuutta ja harmaata taloutta ehkäisevien keinojen tulee kohdistua mahdollisimman suoraan väärin menettelevään toimijaan. Torjuntatoimilla ei tule sälyttää kaikille yrityksille huomattavia lisävelvoitteita, kun kohdejoukko kuitenkin edustaa murto-osaa koko yrityskannasta. Harmaan talouden torjuntakeinoja ei myöskään saa valita siten, että ne aiheuttavat pienille yrityksille suhteellisesti raskaampia velvoitteita kuin suuremmille. Nyt esitettävän lain valmistelussa on pyritty hakemaan tasapainoa yritykselle tulevien uusien velvoitteiden ja harmaan talouden torjuntatoimien välille.

Harmaata taloutta voitaisiin tehokkaasti ehkäistä tarjoamalla yrityksille mahdollisuus selvittää sopijakumppaniensa taustoja nykyistä yksinkertaisemmin ja edullisemmin. Tämä parantaisi myös yritysten riskienhallintaa. Suomen Yrittäjät on esittänyt taustatietojen (kaupparekisteritiedot sekä julkisiksi tulleet tiedot maksamatta jääneistä veroista tai työnantajamaksuista) saannin yksinkertaistamista. Tämä edellyttäisi, että tiedot ovat maksutta saatavissa yhdestä tietopisteestä tietoverkossa ilman, että yrityksen pitää erikseen pyytää niitä sopijakumppaniltaan tai eri viranomaisilta. Myös Ulteva 2 –työryhmä katsoi mietintöönsä liittyneessä luovutuskirjelmässä, että eri viranomaisten rekistereitä tulisi kehittää siten, että tietoja olisi saatavissa internetin kautta nykyistä helpommin ja mahdollisimman edullisesti yhdestä tietolähteestä.

Merja Hirvonen
työmarkkina-asiamies