23.11.2022 klo 15:39

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 §:n muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua näkemyksemme hallituksen esityksestä koskien varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain muuttamista.

Viimeaikainen tutkimus ja kansainväliset vertailut osoittavat, että hyvä varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti lasten myöhempään kehitykseen. Tällä hetkellä suomalaislasten osallistuminen järjestelmälliseen varhaiskasvatukseen on kuitenkin vain kansainvälistä keskitasoa. Varhaiskasvatusta on syytä kehittää siten, että yhä useampi lapsi voi osallistua siihen. Käsillä oleva esitys saattaa edesauttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Olemme kuitenkin huolissamme esityksen fiskaalisista vaikutuksista valtiontalouteen. Menojen lisääminen, vaikka kuinka perusteltuihin kohteisiin, ei voi tapahtua vain valtion velkataakkaa kasvattamalla. On pystyttävä julkisten menojen sopeuttamiseen ja priorisointiin. Toisaalta on tehtävä talouskasvua vauhdittavia rakenteellisia uudistuksia. Kuluvalla hallituskaudella valtiontalouden kestävyysvaje on suurentunut ilman, että on tehty merkittäviä yksityisen sektorin suorituskykyä parantavia reformeja.

Mikäli julkisen talouden tilaa ei saada korjattua, on nähtävissä, että tärkeitä varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita ei voida ylläpitää nykylaajuudessaan puhumattakaan, että niihin voitaisiin kohdentaa lisäpanostuksia.

Olemme lisäksi huolissamme käsillä olevan esityksen vaikutuksista yksityisiin varhaiskasvatuspalveluiden tuottajiin. On varsin todennäköistä, että esitys heikentää näiden toimijoiden toimintaedellytyksiä ja lisää asiakasvirtaa julkisesti tuotettuihin palveluihin paineistaen entisestään tilannetta kunnallisissa päiväkodeissa.

Varhaiskasvatuspalveluiden monituottajamalli on monessa kunnassa palvelutarjonnan perusta, eikä sitä rapauttavia päätöksiä tule tehdä. Varhaiskasvatusmaksuja alennettaessa onkin turvattava yksityisen palvelutuotannon mahdollisuudet erityisesti palvelusetelijärjestelmää kehittämällä ja laajentamalla. Näin varmistetaan ennen kaikkea perheiden vapaus valita itselleen sopivin varhaiskasvatuspaikka.

Suomen Yrittäjät

Joonas Mikkilä