4.10.2005 klo 12:44

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Merkittäviä parannuksia yrittäjän sosiaaliturvaan

Hallituksen esityksessä HE 129/2005 esitetään merkittäviä parannuksia yrittäjän sosiaaliturvaan.

Esityksen mukaan YEL-vakuutetulle yrittäjälle korvattaisiin osa yrittäjän sairauspäivärahan omavastuuajasta. Sairausvakuutuslain mukainen oikeus sairauspäivärahaan alkaa vasta omavastuuajan jälkeen, jonka pituus tällä hetkellä on sairastumispäivä ja sitä seuraavat yhdeksän arkipäivää. Palkansaajilla karenssiajan aiheuttamat ongelmat on ratkaistu työsopimuslaissa velvoittamalla työnantaja maksamaan karenssiajalta palkka. Maatalousyrittäjille maksetaan korvausta siten, että MYEL-vakuutetulla on sairastuessaan mahdollisuus saada nk. Mela-sairauspäivärahaa sairausvakuutuksen omavastuuajalta neljännestä sairauspäivästä lähtien. Käytännössä yrittäjät on suurin henkilöryhmä, johon karenssisääntöä on tähän asti sovellettun kokonaisuudessaan.

Sairauspäivärahan omavastuuaika lyhenisi YEL-vakuutetuilla yrittäjillä sairastumispäivään ja sitä seuraavaan kolmeen arkipäivään. Kyseessä on merkittävä helpotus erityisesti yksinyrittäjille, joille sairastuminen on tähän asti tarkoittanut ansionmenetystä koko omavastuun ajalta.

Lisäksi esitetään yrittäjien työterveyshuollon laajentamista kattamaan myös sairaanhoidon. Yrittäjän itselleen järjestämän ennaltaehkäisevän työterveyshuollon lisäksi hänelle korvattaisiin työterveyshuollon kustannusten yhteydessä myös sairaanhoidon kustannuksia. On oletettavaa, että muutos lisää ennaltaehkäisevän työterveyshuollon piiriin hakeutuvien yrittäjien määrää.

Yrittäjän sosiaaliturvaa koskevat muutosesitykset perustuvat yrittäjän sosiaaliturvan kehittämistarpeita käsitelleen työryhmän työhön. Kehittämistyön lähtökohtana on ollut yritystoiminnan edellytysten parantaminen ja erityisesti yrittäjäksi ryhtymisen kynnyksen madaltaminen. Palkansaajasta yrittäjäksi siirtyvän sosiaaliturvan heikkeneminen ja siihen liittyvä epävarmuus näyttävät nostavan kynnystä yrittäjäksi ryhtymiseen. Yrittäjän sosiaaliturvan kehittämistyö sekä palkansaajan ja yrittäjän sosiaaliturvan tarpeettomien eroavaisuuksien poistaminen toimivat hyvänä keinona yrittäjäksi kannustamiseen.
Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan sosiaaliturvan eroja palkansaajan ja yrittäjän välillä on pyrittävä poistamaan kaikissa niissä asioissa, joissa eroavuutta ei voida perustella yritystoiminnan luonteesta ja siihen kuuluvasta yrittämisen riskistä johtuvilla seikoilla. Kun kysymys on esimerkiksi sairastumisesta aiheutuvista riskeistä, tulisi yrittäjän olla yhtä lailla turvatussa asemassa kuin palkansaajankin. Nämä näkökohdat on erinomaisella tavalla huomioitu nyt käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä, ja toteutuessaan uudistukset johtavat yrittäjän ja palkansaajan nykyistä tasapuolisempaan kohteluun.

Suomen Yrittäjät on ilahtunut siitä, että ensimmäisten yrittäjän sosiaaliturvan parannusten esitetään tulevan voimaan 1.1.2006. On ensisijaisen tärkeää, että muutkin työryhmän esitykset valmistellaan ja voimaanpannaan nopeassa aikataulussa.

Uusi palkkakäsite monimutkaistaa verotusta

Hallituksen esityksessä HE 68/2005 ehdotetaan sairausvakuutuslakia muutettavaksi siten, että sairausvakuutuksen rahoitus jaetaan sairaanhoitovakuutuksen ja työtulovakuutukseen. Nämä vakuutusmaksut perittäisiin ennakonpidätyksen yhteydessä. Työntekijän sairaanhoitovakuutusmaksuna perittäisiin 1,33 prosenttia kunnallisverotuksessa verotettavasta ansiotulosta. Palkkakäsitteenä säilyisi siten nykyinen ennakonpidätyksen alainen palkka.

Työtulovakuutusmaksuna palkansaajilta perittäisiin ennakonpidätyksen yhteydessä uuden palkkakäsitteen, työtulovakuutusmaksujen perusteena käytettävän palkkakäsitteen perusteella 0,77 prosenttia. Työnantajan sairausvakuutusmaksu olisi 2,06 prosenttia vuonna 2006 ja tulokäsitteenä työeläkevakuutusmaksujen perusteena oleva palkkatulo.

Hallituksen esityksessä tuodaan ennakonpidätyksen suorittamiseen aivan uusi tulokäsite, työeläkevakuutuksen palkkatulo. Se poikkeaa eräiltä osin ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta ja monimutkaistaa siten palkkahallintoa. Uusi palkkakäsite tuodaan palkkahallintoon vain sen tähden, että palkansaajilta peritään 0,77 prosentin suuruista työtulovakuutusmaksua. Tämän on valmistelussa katsottu olevan ansiosidonnaista etuutta ja tällä perusteella siihen on vaadittu sovellettavaksi työeläkejärjestelmän palkkakäsitettä.

Verotuksen ja maksujärjestelmän yksinkertaistamisen perusperiaatteita on se, että käytettävät käsitteet ovat kaikilta osin samoja. Nyt hallituksen esityksessä tietoisesti mennään toiseen suuntaan ja monimutkaistetaan verotusta, vaikka hallituksen yrittäjyyden politiikkaohjelman yhtenä tavoitteena on byrokratian keventäminen. Suomen Yrittäjät on johdonmukaisesti koko valmistelun ajan vaatinut palkkakäsitteen pitämistä ennallaan ja yhdenmukaisena ennakonpidätyksessä sovellettavan palkkakäsitteen kanssa. Tällä perusteella ehdotamme seuraavaa:

hallituksen esitystä tulee muuttaa siten, että kaikissa maksukomponenteissa käytetään edelleen yhdenmukaista ja samaa palkkakäsitettä, kunnallisverotuksessa verotettavaa ansiotuloa.

Kunnioittavasti

Merja Berglund