1.3.2004 klo 11:08

Hallituksen esitys HE 125/2003 vp sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa ehdotuksesta hallituksen esitykseksi otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää eduskunnan huomiota tässä vaiheessa muutamaan lakiehdotuksen kohtaan.

Soveltamisala

Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi koskee ainoastaan teleyrityksiä ja tähän tulisi myös sähköisen viestinnän tietosuojalain soveltamisala rajata. Se selkiyttäisi olennaisesti lakiehdotuksen laajaa ja monimutkaista soveltamisalaa ja rajaisi lain voimaan saattamisen direktiiviin edellyttämään laajuuteen. Laaja soveltamisala on omiaan vaarantamaan lakiehdotuksen tarkoituksen saavuttamisen eli sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutumisen sekä viestinnän tietoturvan ja monipuolisten palveluiden tasapuolisen kehittymisen.

Lakia sovellettaisiin monissa kohtaa myös yhteisötilaajaan asettaen sille monia velvoitteita, jotka jäävät ehdotuksessa sisällöltään puutteellisiksi ja epäselviksi. Ehdotuksen 2 §:n 11 kohtaan sisältyvä määritelmä tuo käytännössä kaikki suomalaiset yritykset ja elinkeinonharjoittajat lain soveltamisalan piiriin. Soveltamisalan tarkkarajaisempi määrittely ja yhteisötilaajalle laista seuraavien velvoitteiden ja oikeuksien selkeämpi ilmaisu olisi yrityksille laista seuraavan kustannusrasitteen arvioinnin kannalta erittäin tärkeää.

Toinen esille nostettava soveltamisalan epätarkkuus liittyy lisäarvopalvelukäsitteen määrittelyyn, joka on kirjattu ehdotuksen 2 §:n 7 kohtaan. Kuten yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan lisäarvopalvelun määritelmä vastaa sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin mukaista määritelmää. Kyseinen säännösteksti eikä sen perustelut anna konkreettista vastausta siihen kysymykseen sisältyykö määritelmään myös tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoajien tarjoamat palvelut. Oikeusvarmuuden takaamiseksi lisäarvopalvelun määritelmää tulisi myös täsmentää vähintäänkin perustelujen tasolla.

Lakiehdotuksen soveltamisalan laajuuden ja vaikeaselkoisuuden lisäksi sen suhde muuhun lainsäädäntöön jää epäselväksi. Soveltamisalaa koskevassa 3 §:ssä viitataan eräisiin lakeihin, mutta niiden suhdetta sähköisen viestinnän tietosuojalakiin ei riittävästi määritellä. Kun otetaan huomioon sähköisen viestinnän tietosuojalain laaja-alaiset vaikutukset yhteiskuntaan, tulisi lakien keskinäiset suhteet saada selkeämmin ko. ehdotukseen kirjatuksi. Tässä kohtaa katsotaan aiheelliseksi mainita, että yritysten sähköisen viestinnän tietosuojan toteuttamisen kannalta olennaisena lakiehdotuksena on pidettävänä myös Työministeriössä valmisteluvaiheessa olevaa lakiesitystä yksityisyyden suojasta työelämässä. Kumpikin lakiehdotus koskee työnantajan ja työntekijän välistä suhdetta ainakin sähköpostin käytön ja siihen liittyvien oikeuksien osalta. Suomen Yrittäjien pitää tarkoituksenmukaisena, että lakiehdotusten keskinäisestä yhteensopivuudesta varmistutaan ennen ko. lakien hyväksymistä.

Viestinnän tietoturva

Lakiehdotuksen 20 § antaa mahdollisuuden tiettyihin toimenpiteisiin ryhtymiseksi tietoturvaloukkausten torjumiseksi ja tietoturvaan kohdistuvien häiriöiden poistamiseksi ainoastaan silloin, kun toimet ovat välttämättömiä verkko- tai viestintäpalveluiden tai viestin vastaanottajan viestintämahdollisuuksien turvaamiseksi. Tämän säännöksen katsotaan vaikeuttavan yhteisötilaajan eli minkä tahansa suomalaisen yrityksen keinoja eliminoida uhkaavat tietoturvariskit. Yritysten nykyisin käytössä olevia mahdollisuuksia estää sähköpostien mukana välittyvien haittaohjelmien vastaanottaminen ei tulisi rajoittaa. Lakiehdotukseen tulisikin selkeästi kirjata maininta yritysten mahdollisuudesta ryhtyä toimenpiteisiin tietoturvaa koskevien loukkausten ja häiriötilanteiden torjumiseksi.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori