19.2.2004 klo 13:49
Lausunto

Hallituksen esitys HE 28/2003 vp ulkomaalaislaiksi

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

HE 28/2003 vp ulkomaalaislaiksi

HE 151/2003 vp ulkomaalaislaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 28/2003 vp) täydentämisestä

HE 172/2003 vp laiksi Tsekin, Viron, Latvian, Liettuan, Unkarin, Puolan, Slovenian ja Slovakian kansalaisten ansiotyön edellytyksistä

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainituissa asioissa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Hallituksen esitys HE 28/2003 vp ulkomaalaislaiksi

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on kuullut Suomen Yrittäjiä syksyllä 2003 koskien nyt käsittelyssä olevaa hallituksen esitystä ulkomaalaislaiksi. Suomen Yrittäjillä ei sinänsä ole lisättävää tähän ulkomaalaislakia koskevaan lausuntoonsa.

Suomen Yrittäjät pitää uuden ulkomaalaislain säätämistä ensiarvoisen tärkeänä sekä kiireellisenä ottaen huomioon aktiivisen maahanmuuttopolitiikan edellyttämä säännöstämistarve sekä valmistelutyöhön jo käytetty huomattavan pitkä aika. Hallitun maahanmuuton edistäminen lisää niin vastaanottajamaa Suomen kuin maahanmuuttajankin hyvinvointia. Nyt käsiteltävänä olevan lainsäädännön voimaansaattaminen tukee työmarkkinoiden sopeutumista muuttuvaan kansainväliseen toimintaympäristöön ja edistää työvoiman saatavuutta.

Uudella lainsäädännöllä pyritään edistämään hallittua maahanmuuttoa ja selkeyttämään lainsäädäntöä. Laissa on pyritty huomioimaan mahdollisimman kattavasti erilaiset ennakoitavissa olevat tilanteet, ja siitä on tullut varsin laaja. Vaikka lainsäädännön yksityiskohtaisuus on sinällään tarpeellista ja edistää oikeusturvan toteutumista, on jo lain säätämisvaiheessa syytä kiinnittää huomiota erilaisessa tilanteessa olevien työnantajien tosiasiallisiin mahdollisuuksiin toimia lain mukaisesti. Jo ennen laissa tarkoitetun ennakkotiedon hakemista ja itse hakemuksentekovaihetta tapahtuva opastava ja neuvova toiminta viranomaisten taholta on erittäin tärkeää. Erityisen tärkeää on taata riittävät laadulliset ja määrälliset viranomaisresurssit neuvonta- ja opastuspalveluissa.

Lisäksi Suomen Yrittäjät toteaa yksittäisten ulkomaalaislakiin liittyvien säännösesitysten osalta seuraavaa:

– Ehdotetun lain 53 §:n mukaan ensimmäinen määräaikainen oleskelulupa myönnettäisiin yhdeksi vuodeksi. Määräaikaista oleskelulupaa ei poikkeustapauksessakaan saa myöntää yli kahdeksi vuodeksi. Nämä määräajat vaikuttavat sekä kaavamaisilta että lyhyiltä, eikä niiden pituutta ole juurikaan perusteltu lain esitöissä. Lyhyet määräajat luovat epävarmuutta työmarkkinoille erityisesti tilanteessa, jossa työnantaja järjestää ulkomaalaiselle työntekijälle koulutusjakson työsuhteen alkaessa. Sekä työnantajan että ulkomaalaisen työntekijän etu edellyttäisi tällaisessa tilanteessa varmuutta tilanteen pysyvyydestä.

– Ehdotetun lain 71 §:n mukaan työmarkkinaosapuolet osallistuvat työntekijän oleskelulupien myöntämiskäytäntöjen seurantaan ja arviointiin sekä ulkomaisen työvoiman käytön yleisiä edellytyksiä koskevien alueellisten ja valtakunnallisten linjausten laadintaan. Suomen Yrittäjät katsoo, että seurannassa, arvioinnissa ja linjausten laadinnassa tulee pyrkiä huomioimaan erilaisten työ- ja elinkeinoelämän toimijoiden intressit mahdollisimman laaja-alaisesti, ja että arviointia suorittavien elinten kokoonpanossa tulee huomioida niin erilaisten ja erikokoisten työnantajien kuin itsenäisten ammatinharjoittajienkin edustus.

Hallituksen esitys HE 151/2003 vp ulkomaalaislaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 28/2003 vp) täydentämisestä

Hallituksen esitys perustuu niin sanotun valvontatyöryhmän yksimielisiin ehdotuksiin ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvontaedellytysten tehostamisesta. Suomen Yrittäjät on ollut edustettuna työryhmässä, eikä Suomen Yrittäjillä ole huomauttamista työryhmän yksimielisten ehdotusten pohjalta esitettäviin säännöksiin.

Hallituksen esitys HE 177/2003 vp laiksi Tsekin, Viron, Latvian, Liettuan, Unkarin, Puolan, Slovenian ja Slovakian kansalaisten ansiotyön edellytyksistä

Suomen Yrittäjät katsoo, että työvoiman vapaa liikkuvuus on yksi Euroopan yhteisön perusvapauksista, ja sen tulee koskea myös uusien jäsenmaiden kansalaisia. Suomen Yrittäjät suhtautuu varauksellisesti työvoiman vapaan liikkuvuuden rajoittamiseen, mutta katsoo, että esitetty siirtymäaika voidaan hyväksyä hallituksen esityksessä mainituin perustein.

Hallituksen esityksen mukaan lain voimassaoloa voitaisiin jatkaa, ja mahdollinen esitys lain voimassaoloajan jatkamiseksi pohjautuisi selontekoon, jonka valtioneuvosto antaisi eduskunnalle hyvissä ajoin ennen lain voimassaoloajan päättymistä. Esityksen mukaan selonteon valmistelussa nojauduttaisiin hallitusohjelmassa tarkoitettuihin kolmikantaisiin neuvotteluihin, joissa otettaisiin huomioon lain vaikutukset Suomen työmarkkinoilla. Suomen Yrittäjät katsoo, että selonteon valmistelussa tulee pyrkiä huomioimaan lain vaikutukset työmarkkinoilla mahdollisimman laaja-alaisesti, ja selonteon valmistelussa erityistä huomiota tulisi kiinnittää työvoiman saatavuuden erilaisiin ongelmiin erikokoisissa yrityksissä.

Lisäksi Suomen Yrittäjät pitää ensiarvoisen tärkeänä, että nyt käsittelyssä olevat lait säädetään suunnitellussa aikataulussa ja että ne tulevat voimaan 1.5.2004.

Merja Berglund
Työmarkkina-asiamies
Suomen Yrittäjät