26.8.2005 klo 09:13

Hallituksen esitys koskien tekijänoikeuslain ja rikoslain 49 luvun muuttamista,

Eduskunnan sivistysvaliokunnalle

Suomen Yrittäjät on oma-aloitteisesti tutustunut otsikossa mainittuun lakivaliokunnan lausuntoon ja haluaa esittää siitä kunnioittaen seuraavat kommentit:

Yleistä

Eduskunnan lakivaliokunta on antanut lausuntonsa LaVL 5/2005 vp tekijänoikeuslain muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä HE 28/2004 vp. Lakivaliokunta esittää lausunnossaan, että tekijänoikeuslakiin otettaisiin uusina pykälinä 60 a-d §, joissa on kysymys tekijänoikeutta loukkaavan aineiston saannin estämisestä. Valiokunnan esitys on lähtöisin Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen ko. säännöksiä kos-kevasta aloitteesta. Lainvalmistelu on toteutettu kiireisessä aikataulussa kolmen ministeriön (liikenne- ja viestintä-, opetus- ja oikeusministeriön) toimesta ilman, että keskeisiä elinkeinoelämän edustajia, joiden toimintaan säännöksillä on vaikutusta, on valmistelussa kuultu.

Lakivaliokunnan lausunnosta ei ilmene, että säännösehdotusten valmistelussa olisi tehty yritysvaikutusten arviointi, jollainen edellytetään tehtäväksi jokaisen lainvalmisteluhankkeen yhteydessä. Lakivaliokunnan lausunnosta ei myöskään ilmene, että valmistelutyöhön olisi sisällytetty minkäänlaista kansainvälistä vertailua.

Suomen Yrittäjien mielestä kyseisten säännösten lainvalmistelu on kokonaisuudessaan huonosti toteutettu. Sidosryhmille olisi tullut tarjota mahdollisuus esittää käsityksensä näistä uusista tekijänoikeuslakiin esitettävistä säännösehdotuksista. Suomen Yrittäjät katsoo myös, että ko. pykäläehdotusten valmistelu olisi tullut siirtää toteutettavaksi teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamiseen tähtäävistä toimenpiteistä ja menettelyistä annetun direktiivin eli ns. enforcement direktiivin implementoinnin yhteyteen. Nämä ehdotettavat 60 a-d pykälät soveltuisivat sisällöltään ja aikataulultaan paremmin täytäntöönpanodirektiivin yhteydessä valmisteltaviksi.

Pykäläkohtaiset kommentit

60 a §:n 1 momentin mukaan lähettimen, palvelimen tai muu sellaisen laitteen ylläpitäjällä taikka muulla välittäjänä toimivalla palvelun harjoittajalla on velvollisuus luovuttaa teleliittymän yhteystiedot tekijälle tai hänen edustajalleen tuomioistuimen määräyksellä.

Tämä tarkoittaa sitä, että teleliittymän tilaaja, jonka yhteystiedot ko. säännöksen mukaan tulee luovutettavaksi on usein eri taho kuin käyttäjä, jonka epäillään syyllistyneen laittoman aineiston levittämiseen tietoverkoissa. Näin ollen tuomioistuimen velvoittama teleyritys voi joutua luovuttamaan laillisesti toimivan kolmannen osapuolen (eli tässä tapauksessa yhteisötilaajan) yhteystiedot (eli asiakastiedot) tekijänoikeuden haltijalle tai tämän edustajalle. Tästä aiheutuu suuria ongelmia yhteisötilaajina toimiville pk-yrityksille, jotka työnantajan ominaisuudessa joutuvat kärsimään yksittäisen työntekijän syyllistymisestä väärinkäytöksiin. Säännösehdotuksessa, kuten ei lakivaliokunnan lausunnossakaan oteta kantaa siihen, tulisiko yhteisötilaajalla olla velvollisuus luovuttaa käyttäjän yhteystiedot. Yhteisötilaajan alaisuudessa toimivan käyttäjän syyllistyminen laittoman aineiston jakeluun voi aiheuttaa merkittäviä sanktioita muille laillisesti toimiville käyttäjille yksilötasolla ja yhteisötilaajalle juridisena henkilönä estämällä kolmannen tahon oikeutta lähettää ja vastaanottaa viestejä ja sitä kautta olennaisesti heikentää toimivan yrityksen liiketoiminnan harjoittamista ja yrityskuvan säilyttämistä markkinoilla.

Ehdotuksen 60 b §:n mukaan tekijällä tai hänen edustajallaan on oikeus ajaa kannetta loukkauksen kieltämisen jatkamiseksi sitä vastaan, joka saattaa tekijänoikeutta loukkaavaksi väitettyä aineistoa yleisön saataviin.

Suomen Yrittäjien mielestä yo. säännöskohta on huonosti valmisteltu, sillä siitä ei selvästi ilmene, että kannetta tulee ajaa väitettyä oikeudenloukkaajaa kohtaan. Koska liittymän tilaaja ja käyttäjä harvoin ovat sama taho, aiheuttaa tämä ongelmia kanteen nostamisessa. Tekijänoikeudenhaltija on saanut teleyritykseltä ainoastaan liittymän tilaajan yhteystiedot, jolloin kanteen nostaminen väitettyä oikeudenloukkaajaa kohtaan ei ole mahdollista. Tämä edesauttaa myös tekijän puolelta ns. mustien listojen keräämistä liittymän tilaajien yhteystiedoista ilman, että varsinaista tekijänoikeuden loukkausta saatetaan tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Suomen Yrittäjät pyytää, että sivistysvaliokunta kiinnittäisi huomiota edellä esitettyihin puutteisiin koskien sekä lakiehdotuksen 60 a-d pykälien valmistelun laatua yleisesti että yksittäisiin säännöksiin liittyviä epäkohtia erityisesti yhteisötilaajan näkökulmasta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori