26.4.2004 klo 11:24

Hallituksen esitys laiksi osakeyhtiölain muuttamisesta annetun lain eräiden siirtymäsäännösten muuttamisesta (HE 35/2004vp)

Eduskunnan talousvaliokunnalle

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiasta. Suomen Yrittäjät lausuu hallituksen esityksestä kunnioittaen seuraavaa:

Hallituksen esityksessä ehdotetaan määräajan pidentämistä nykyiseen osakepääoman takautuvaa korottamista koskevaan sääntelyyn, jonka mukaan ennen vuotta 1997 perustettujen osakeyhtiöiden on korotettava osakepääomansa 8000 euroon 1.9.2004 mennessä. Lakiehdotusta valmistellut työryhmä on omassa mietinnössä ehdottanut ensisijaisesti, että osakepääoman takautuvasta korottamisesta luovuttaisiin kokonaan näiden ns. vanhojen yhtiöiden osalta. Toissijaisena ratkaisuvaihtoehtona työryhmä on nähnyt korotuksen lykkäämisen osakeyhtiölain kokonaisuudistuksen yhteyteen.

Suomen Yrittäjät on kannattaa edelleen työryhmän ensisijaista ehdotusta eli takautuvasta korottamisesta kokonaan luopumista. Suomen Yrittäjät on katsonut, että korottamisvaatimuksessa pitäytymisellä vaarannettaisiin monien yhtiöiden toiminnan jatkuvuus, mistä saattaisi pahimmillaan seurata toimivien yritysten ja työpaikkojen menetyksiä. Vaikutus olisi täysin päinvastainen niiden tavoitteiden kanssa, joihin myös hallitusohjelmalla tähdätään tukemalla yrittäjyyden edellytyksiä ja työllisyyskehityksen parantamista. Suomen Yrittäjien mielestä takautuvaa korottamista koskevaan sääntelyyn ei myöskään enää ole asiallista tarvetta, sillä sääntelyn alkuperäinen päätavoite, pöytälaatikkoyhtiöiden perustamisen rajoittaminen, saavutettiin jo lain voimaantulon siirtymävaiheessa. Osakepääoman takautuvasta korottamisesta luopumista olisi puoltanut myös se ehdotuksen perusteluihin kirjattu tosiasia, että osakepääoman korottamisella ei voida nähdä olevan velkojia ja muita yhtiön sidosryhmiä suojaavaa vaikutusta. Yritysten luottokelpoisuus ja muu taloudellinen uskottavuus tulee arvioitavaksi sidosryhmien keskuudessa lähes pelkästään muiden tekijöiden kuin osakepääoman suuruuden mukaan.

Suomen Yrittäjät hyväksyy ehdotuksen korottamisvaatimuksen lykkäämisestä osakeyhtiölain kokonaisuudistuksen yhteyteen, mutta pitää sitä selkeästi korottamista luopumista huonompana vaihtoehtona. Voidaan olettaa, että sama ongelma kuin tällä hetkellä, olisi edelleen käsillä myöhemmässäkin vaiheessa. Myönteisenä tässä vaihtoehdossa nähdään sen ajoittaminen kokonaisuudistuksen yhteyteen, jonka avulla yritysten olisi mahdollista säästää kustannuksia tekemällä kummastakin uudistuksesta aiheutuvat yhtiöjärjestyksen muutokset ja muut kaupparekisteri-ilmoitukset samanaikaisesti. Korotuksen lykkääminen edellyttää kuitenkin yhtiö- ja vero-oikeudellisten säännösten luomista yhtiömuodon muutostilanteita varten.

Korottamiselle myönnettävän lisäajan kuluessa on mahdollista käynnistää aidosti toimimattomien osakeyhtiöiden poistaminen rekisteristä. Kaupparekisterin tietojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä yli 70 000 toimimatonta osakeyhtiötä, joiden osakepääoma on alle 8000 euroa. Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti tähän ehdotukseen osaan. Toimimattomien yhtiöiden poistamisella vähennetään yhtiöiden toiminimiin liittyviä ongelmia ja siten parannetaan edellytyksiä uusien yritysten perustamiselle.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori