27.7.2022 klo 10:31
Lausunto

Hallituksen esitysluonnos laiksi kilpailulain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutosta kilpailulain (948/2011) yrityskauppojen ilmoituskynnystä koskevaan sääntelyyn. Muutoksen johdosta KKV:n tutkittavaksi tulisivat jatkossa yrityskaupat, joissa osapuolten yhteenlaskettu Suomesta kertynyt liikevaihto ylittäisi 100 miljoonaa euroa ja vähintään kahden osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittäisi kummankin osalta 10 miljoonaa euroa. Muutoksella ehkäistäisiin arvion mukaan noin 4 kilpailulle haitallista yrityskauppaa vuosittain. Yrityskauppailmoituksia tulisi vuosittain lisää noin 30 ja ilmoitusten määrä siten noin kaksinkertaistuisi nykyisestä. Lisäksi kilpailulain neljään muuhun pykälään tehtäisiin selvennyksiä ja korjauksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2023 alusta.

Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät kannattaa yrityskauppavalvonnan kehittämistä ja tukee tätä tavoitetta edistäviä lakimuutoksia. On tärkeää, että yrityskauppavalvonnassa voidaan tehokkaasti ehkäistä keskittymien syntymistä. Sääntelyn tulee varmistaa yrityskauppavalvonnan tarkoituksenmukainen kohdistuminen. Sääntelyä tulee kehittää ja valvontaa suorittaa tavalla, jossa pyritään minimoimaan ongelmattomille yrityskaupoille aiheutuva turha hallinnollinen taakka.

Yrityskauppavalvontaa koskeville sääntelymuutoksille on tarve, sillä nykysääntelyn perusteella valvonnan ulkopuolelle jää sellaisia yrityskauppoja, jotka todennäköisesti johtavat haitalliseen keskittymiseen. Tällä perusteella katsomme, että esitetyt muutokset ovat perusteltuja, vaikka ne lisäävät yritysten hallinnollista taakkaa. Katsomme, että myös jatkossa yrityskauppavalvontasääntelyn toimivuutta on syytä seurata ja ryhtyä tarpeellisiin muutoksiin, mikäli sääntelyn puutteiden johdosta valvontaa ei voida suorittaa tehokkaasti.

Esitysluonnosta edeltäneessä yrityskauppavalvonnan ilmoituskynnysten muutosta selvittäneessä arviomuistiossa esiteltiin otto-oikeuden mahdollista käyttöönottoa. On kiitettävää, että lausuntopalautteessa esitetyt huolet ovat huomioitu valmistelussa, eikä arviomuistion mukaista laajaa otto-oikeutta sisälly esitysluonnokseen.

Selkeä sääntely ja ennustettava viranomaisvalvonta voidaan turvata sillä, että myös jatkossa ilmoitusvelvollisuus on sidottu nimenomaisiin liikevaihtorajoihin. Otto-oikeuden sijaan tehtävät muutokset liikevaihtorajoihin takaavat ennustettavuuden ja oikeusvarmuuden yrityksille. Arviomuistiossa esitetystä laajasta otto-oikeudesta olisi aiheutunut yrityksille lisätyötä, kustannuksia ja huomattavaa epävarmuutta ja näitä vaikutuksia olisi syntynyt siitä riippumatta, olisiko viranomainen lopulta käyttänyt otto-oikeuttaan.

Katsomme tarkoituksenmukaiseksi muutoksen, jonka mukaan maailmanlaajuisen liikevaihdon sijaan otettaisiin huomioon Suomesta kertynyt liikevaihto, sillä muutoksen johdosta valvonnalla voidaan paremmin keskittyä vaikutuksiin Suomen markkinoilla ja siten suunnata valvontaa aikaisempaa paremmin. Koska nykysääntelyllä useita toimialoja ja haitallisia yrityskauppoja rajautuu valvonnan ulkopuolelle liian alhaisten liikevaihtorajojen vuoksi, katsomme myös perustelluksi muutokset, joiden mukaan osapuolten yhteenlaskettu liikevaihtoraja laskettaisiin 100 miljoonaan euroon ja kahden osapuolen raja laskettaisiin 10 miljoonaan euroon.

Muutoksen johdosta KKV:n tutkittavaksi tulisi noin 30 kauppaa enemmän kuin nykyisin eli yrityskauppailmoitusten määrä kaksinkertaistuisi. Pidämme tärkeänä, että yrityskauppavalvontailmoitusten määrän huomattavan lisääntymisen johdosta KKV:n resurssit taataan riittävällä tavalla, jotta yrityskauppavalvonnan käsittelyajat eivät pidenny nykyisestä.

Yrityskauppoja koskevaa ilmoituskaavaa ollaan myös päivittämässä. Kannatamme ilmoituskaavan päivittämistä siten, että jatkossa päivitysten johdosta yritysten hallinnollista taakkaa saadaan vähennettyä. Pidämme muutoksia perusteltuna myös siltä osin kuin muutokset auttavat ongelmattomien yrityskauppojen tunnistamista aikaisempaa paremmin ja siten mahdollistavat myös KKV:n oman toiminnan tehostamisen.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula
johtaja

Karoliina Katila
asiantuntija