20.12.2022 klo 15:19

HE 266/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Business Finland Venture Capital Oy -nimisestä valtion kokonaan omistamasta osakeyhtiöstä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan talousvaliokunta

Esityksessä ehdotetaan, että Business Finland Venture Capital Oy voisi tehdä nykyisestä poiketen myös yksittäisiä valtiontukea sisältäviä pääomasijoituksia mukaan lukien elinkeino- tai teollisuuspoliittiset sijoitukset.

Keskeiset huomiot

Suomen Yrittäjät pitää lakiesitystä pääosin hyvin valmisteltuna, mutta suhtautuu sen täytäntöönpanon toimivuuteen jossain määrin varauksellisesti. Lähtökohtaisesti valtiontuen käyttömahdollisuus on perusteltua silloin, kun markkinoilla esiintyy selkeää markkinapuutetta. Tällöin valtiontuen käyttö ei häiritse tai vääristä markkinaehtoista rahoitustoimintaa. Toteutettaessa teollisuus- tai elinkeinopoliittisia toimeksiantoja suomalaisten yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi tästä periaatteesta luovutaan ainakin osittain.

Teollisuus- tai elinkeinopoliittisia toimeksiantoja suomalaisten yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi toteutettaessa, valtiontukea sisältävällä rahoituksella olisi perusteltua pyrkiä keskittymään vain pitkäaikaisia positiivisia ulkoisvaikutuksia aiheuttaviin hankkeisiin. Näiden hankkeiden objektiivinen tunnistaminen on haastavaa, emmekä pidä itsestään selvänä, että hallinnolla olisi erityistä kykyä valita tällaiset hankkeet.

Kokonaisuutta arvioiden pidämme hyvänä ratkaisua, jossa pitäydyttiin perustamasta oman pääoman ehtoista tukiohjelmaa ja sen sijaan tapaukset notifioidaan tapauskohtaisesti Euroopan komissiolle.

Suomen Yrittäjät

Petri Malinen