1.12.2022 klo 15:54

HE 99_2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta

Eduskunta
Hallintovaliokunta

Eduskunnan hallintovaliokunta on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä, jolla ulkomaalaislakiin lisättäisiin säännökset pitkäaikaiseen oleskeluun tarkoitetun viisumin (nk. kansallinen viisumi) myöntämisestä opiskelijoille, tutkijoille, sertifioitujen työnantajien työntekijöille, yritysten johtotehtävissä toimiville sekä edellä mainittujen perheenjäsenille.

Suomen Yrittäjät pitää esitystä kannatettavana. On tärkeää toteuttaa toimenpiteitä, jotka nopeuttavat maahantuloa ja sujuvoittavat työperäisen maahantulon prosesseja.

Kuten esityksessä todetaan, ulkomaalainen henkilö voisi hakea pitkäaikaista viisumia samalla kun hän hakee oleskelulupaa. Oleskelulupapäätöksen yhteydessä myönnettävän pitkäaikaisen viisumin nojalla ulkomaalainen voisi tulla Suomeen aloittamaan työt, opinnot tai tutkimustyön, vaikka hänelle ei olisi vielä toimitettu oleskelulupakorttia.

Esityksen kohderyhmän maahantulo nopeutuisi noin viikolla. Vaikka esitys onkin osa toimia, joiden tarkoituksena on kokonaisuutena sujuvoittaa maahantuloa, sen vaikutukset ovat varsin rajalliset. Esityksen kohteena oleva henkilöryhmä on suppea, mikä vähentää sen käytännön merkitystä työperäisen maahanmuuton kokonaisuutta tarkastellessa. On lisäksi syytä huomioida, että mainittujen henkilöryhmien oleskelulupaprosessi on jo muutenkin muita työperäisen maahanmuuton henkilöryhmiä nopeampi.

Vaikka Suomen Yrittäjät pitääkin esityksen mukaisia muutoksia tarpeellisina, on maahantulon sujuvoittamiseksi ja ulkomaalaisen työvoiman saatavuuden varmistamiseksi toteutettava myös muita toimia. Työvoiman saatavuutta pitäisi pyrkiä edistämään myös yksinkertaistamalla ja yhtenäistämällä ulkomaalaislain lupaperusteita ja menettelyjä.

Suomen Yrittäjät

Albert Mäkelä