13.3.2003 klo 10:34

ILO:n suositukset no 169, joka koskee työllisyyspolitiikkaa (täydentäviä määräyksiä) ja no 189, joka koskee yleisiä edellytyksiä pienten ja keskisuurten yritysten työpaikkojen luomisen edistämiseksi.

Työministeriö

Lausuntonaan Suomen Yrittäjät ry esittää seuraavaa:

Ensinnäkin on syytä todeta, että yksittäisillä toimenpiteillä on vaikea luoda pysyviä työpaikkoja merkittävässä määrin etenkään pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Kyseiset yritykset ovat toimialoiltaan ja toimintaedellytyksiltään niin erilaisia, että toimenpiteet kohdistuisivat vain pieneen osaan yrityksiä. On eri asia, jos tällainen kohdistus on juuri toimenpiteen tarkoituskin. Toimenpiteen välittömien vaikutuksen lakatessa työpaikan pysyvyys saattaa olla epävarma.

Tässä yhteydessä esillä olevia sopimuksia ja suosituksia tulee meidän näkökulmastamme ensisijaisesti tarkastella pienten ja keskisuurten yritysten yleisten toimintaedellytysten parantamiseen tähtäävinä ohjaavina järjestelminä, eikä lainsäädäntöämme välittömästi ohjaavina järjestelminä. Pienten ja keskisuurten yritysten työllistämisedellytysten parantaminen tapahtuu parhaiten itse yrittäjyyden edellytysten parantamisella.

Maamme nykyisen hallituksen hallitusohjelmaan sisältyvällä yrittäjyyshankkeella pyritään keskitetysti määrittelemään yrittäjyyttä parhaiten tukevat toimenpidekokonaisuudet, joita voidaan nähdä myös nyt esillä olevassa yhteydessä. Konkreettisia toimenpiteitä hanke sisältää noin 130. Tällaiset toimenpiteet eivät juurikaan edellytä nykyisen lainsäädännön muuttamista tai uuden lainsäädännön aikaansaamista, vaan pelkästään käytännön tasolla tapahtuvalla toteuttamisella pyritään aikaansaamaan toimenpiteillä tavoitellut tulokset.

Suomen Yrittäjät ry

Risto Tuominen