1.3.2004 klo 11:29

Kaupallisten palveluiden rakenne kaavoituksessa -opas (YM55/5511/2002)

Ympäristöministeriölle

Ympäristöministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa opasluonnokseen otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät ry lausuu asiasta kunnioittaen seuraavaa:

Oppaan tarkoituksena on lisätä kaavoitusosapuolten eli kaupan alalla toimivien yritysten ja viranomaisten välistä tietoutta ja yhteistyötä sekä selventää kaavoituksen lähtökohtia.

Nykyinen tilanne osoittaa, että kaavoituksen toteutumisen ja yritystoiminnan tarpeiden välillä on liian pitkä ajallinen viive. Aluekehityksen ja yritysten toimintaedellytysten turvaamisen kannalta kaavapäätöksien tulisi valmistua nopeammassa aikataulussa. Suomen Yrittäjät katsoo, että kaavoitusprosessin nopeuttaminen ja tehostaminen edellyttää voimassa olevan järjestelmän monipuolisempaa arviointia. Oppaan tulisi pystyä tarjoamaan sekä parannusehdotuksia nykyiseen kaavoitusjärjestelmään että kokonaan uusia vaihtoehtoja nyttemmin laajaan valitusoikeuteen pohjaavalle menettelylle. Laaja valitusoikeus on nähtävä yhtenä keskeisenä kaavojen toteuttamista hidastavana tekijänä.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että oppaassa nostetaan selkeästi esille kaavoitusosapuolten välisen yhteistyön merkitys. Alueiden elinkeinopoliittisia ohjelmia tulisi kaavoituksella pyrkiä aidosti tukemaan eikä antaa hitaan ja byrokraattisen kaavoitusmenettelyn heikentää alueellista kilpailukykyä ja yritysten työllistämismahdollisuuksia. Kaavoituksella tulisi tukea yrittäjyyden edellytysten toteutumista väestö- ja kulutusrakenteiden muuttuessa. Kaavoitus ei saisi myöskään olla esteenä kaupan rakenteellisille ja toiminnallisille muutoksille.

Suomen Yrittäjien mielestä oppaassa ei ole myöskään riittävästi arvioitu kaavoituksesta seuraavia kilpailuvaikutuksia. Kaavoituksen tulisi tukea samanaikaisesti jo toimivien yritysten kilpailuedellytyksiä kuin myös edistää uusien, perustettavien yritysten markkinoille pääsyä. Aikaisemmin rakennettujen ja toimivien kauppakeskusten hyötykäyttöä tulisi preferoida uudisrakentamisen sijaan ja pyrkiä sopeuttamaan ne vastaamaan olosuhteiden mukanaan tuomiin uusiin haasteisiin. Tällä kauppakeskusten toiminnalliseen kehittämiseen ja siten niiden elinkaaren pidentämiseen tähtäävällä tavoitteella tuettaisiin kestävää kehitystä ja erityisesti erikoiskauppojen säilyttämistä elinkelpoisina.

Lopuksi todettakoon vielä, että oppaasta tulisi välittyä selkeämmin ajatukset kaavoitusosapuolten tasapuolisesta huomioimisesta ja menettelyn ennakoitavuudesta.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole kommentoitavaa opasluonnoksen johdosta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori