2.6.2005 klo 10:59

Komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi eurooppalaisesta vähäisten vaatimusten menettelystä KOM (2005)87 lopullinen

Oikeusministeriölle

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasian asetusehdotuksesta. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittaen seuraavaa:

Suomen Yrittäjät suhtauu komission ehdotukseen myönteisesti. Vähäisten vaatimusten oikeudenkäyntimenettelyn yhdenmukaistaminen EU:n jäsenvaltioissa on omiaan nopeuttamaan, yksinkertaistamaan ja tekemään menettelystä edullisemman ja siten hyödyttämään prosessin kumpaakin osapuolta, velkojaa ja velallista.

Oikeudenkäyntimenettelyn yhdenmukaistamisella ei kuitenkaan saa heikentää asianosaisten oikeusturvaa. Oikeusturvanäkökohtien voidaan katsoa tulleen pääasiallisesti huomioiduiksi ko. asetusehdotuksen valmistelussa lukuun ottamatta muutoksenhakumahdollisuutta, jonka puuttuminen on nähtävä asianosaisten oikeusturvan heikennyksenä. Asianosaiselle tulee voida ko. asetuksessa turvata mahdollisuus hakea virheelliseen päätökseensä muutosta ylemmältä tuomioistuimelta.

Vähäisten vaatimusten menettelyä koskevaa ehdotusta on mahdollista soveltaa sekä kansallisiin että jäsenvaltioiden rajat ylittäviin tapauksiin. Asetuksen on katsottava ensisijaisesti soveltuvan valtioiden rajat ylittävien asioiden käsittelyyn, mutta menettelyjen yhdenmukaistamistavoite huomioon ottaen tulisi myös voimassa oleva kansallinen prosessilainsäädäntömme ja rajat ylittävä vähäisten vaatimusten menettely saattaa sisällöltään mahdollisimman lähelle toisiaan.

Suomen Yrittäjät pitää tarkoituksenmukaisena, että jäsenvaltioiden oikeudenkäyntimenettelyn yhdenmukaistaminen toteutetaan direktiivin sijasta asetuksen tasoisena. Direktiivin implementointi johtaisi väistämättä kansallisten lainsäädäntöjen eroavaisuuksiin ja pienetkin poikkeavuudet yhdenmukaisesta linjasta voisivat prosessioikeuden kohdalla olla käytännön tasolla hyvinkin merkittäviä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori