29.8.2006 klo 14:41

Kuluttajaneuvonnan kehittäminen / Työryhmän mietintö 24/2006

Kauppa- ja teollisuusministeriö

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Kuluttajaneuvonnan kehittämistä pohtinut työryhmä on kartoittanut erilaisia vaihtoehtoja kuluttajaneuvonnan järjestämiseksi. Lähtökohtana on ollut löytää tarkoituksenmukainen tapa järjestää valtiolle siirtyvä kuluttajaneuvonta. Työryhmä ehdottaa, että jatkossa kuluttajaneuvonta liitettäisiin osaksi lääninhallituksen tehtäviä. Näin kuluttajaneuvonta saataisiin toteutettua tasapuolisesti ja laadukkaasti kaikkialla maassa, ja vaihtoehto mahdollistaisi myös erilaisten sähköisten asiointijärjestelmien ja keskitetyn puhelinpalvelumallin kehittämisen ja käyttämisen. Vaihtoehtoa tukee työryhmän mielestä sekin, että lääninhallituksilla on jo nykyisin kuluttajahallintoon liittyviä tehtäviä ja Kuluttajavirasto tulosohjaa lääninhallituksia. Työryhmä on mietinnössään yksimielinen.

Kannatamme työryhmän esittämää vaihtoehtoa kuluttajaneuvonnan järjestämiseksi osana lääninhallituksen tehtäviä. Sekä kuluttajien että elinkeinonharjoittajien kannalta on tärkeää, että kuluttajaneuvonnan saatavuus, taso ja asiantuntevuus ovat mahdollisimman yhdenmukaisia koko maassa. Tällöin järjestelmällä voidaan säästää kustannuksia ja ohjata riidanratkaisua tuomioistuinjärjestelmän ulkopuolelle.

Pidämme hyvänä työryhmän ehdotusta, jonka mukaan kuluttajaneuvonnassa annetaan tietoja ja neuvontaa kuluttajalle merkittävistä asioista sekä kuluttajan oikeudellisesta asemasta myös elinkeinonharjoittajalle (ehdotettu laki kuluttajaneuvonnasta 1 §). Vaikka kuluttajaneuvonnan tarkoitus on vahvistaa kuluttajan asemaa, täytyy huomata, ettei pienyrittäjän tiedollinen asema kuluttajaoikeudellisissa asioissa useinkaan eroa kuluttajasta. Tällöin viranomaisen antamat, puolueettomat tiedot ja neuvot auttavat yrityksiä kehittämään omaa toimintaansa.

Työryhmän mietinnössä on mainittu myös Kuluttajavalituslautakunnan toimivallan laajentaminen ja ryhmävalitusmenettely -työryhmäraportti, joka kytkeytyy edelleen ryhmäkannekeskusteluun kuluttajariita-asioissa. Työryhmän nyt esittämä kuluttajaneuvonnan uudelleenjärjestely parantaa osaltaan kuluttajien asemaa ja auttanee myös yrityksiä omassa toiminnassaan, kun niilläkin on mahdollisuus saada tietoja ja neuvoja kuluttajaoikeudellisista asioista. Kun kuluttajien oikeussuojajärjestelmiä kehitetään, on tärkeää tarkastella järjestelmää kokonaisuudessaan ja tarkoin arvioida sääntelyn vaikutuksia kattavasti kuluttajien ja elinkeinoelämän näkökulmasta sekä suhteuttaa käytettävät keinot todettuihin ongelmiin ja haluttuihin tavoitteisiin. Näin arvioituna nyt ehdotetun kaltainen sääntelyn kehittäminen on kannatettavaa.

Kunnioittavasti

SUOMEN YRITTÄJÄT RY