1.2.2024 klo 13:11

Ympäristöministeriö
Lausuntopalvelu.fi

VN/14985/2022

Ympäristöministeriö pyytää Suomen Yrittäjiltä lausuntoa kunnossapitolain toimivuusarvioinnista. Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti kunnossapitolainsäädäntö päivitetään vastaamaan tämän päivän tarpeita tämän hallituskauden aikana. Raportin tavoitteena on antaa kattava kuvaus nykyisen kunnossapitolain toimivuudesta ja keskeisimmistä muutostarpeista.

Lain kehittäminen vaatii lisäselvityksiä

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978, ns. kunnossapitolaki) on yli 40 vuotta vanha ja lakiin on tehty useita muutoksia vuosien varrella. Näin ollen on perusteltua, että lain toimivuudesta ja kehittämistarpeista on tehty melko kattava selvitys.

Selvitys antaa hyvän selkänojan lain uudistamiselle mutta arvioimme mukaan siinä käsitellään perusteettoman niukasti katujen ja yleisten alueiden tarkoitusta. Raportissa käsitellään suunnittelu-, toteutus- ja kunnossapitovaiheista mutta olennainen alueiden käyttövaihe tulisi omana kokonaisuutenaan käsitellä hyvinkin kattavasti. Olennaista katujen osalta on, että ne ovat käyttökunnossa joka päivä. On hyvä huomata, että käyttötapakin voi muuttua käyttötarpeiden muutosten vuoksi. Näin ollen arvioinnin ja lain uudistuksen keskiössä tulisi olla kaupunki-infran tehokas käyttö ja luotettavuus.

Puollamme sitä, että eri osapuolten vastuunjakoa pohdittaessa tunnistetaan, mitä on tarpeen kirjata lakiin ja mitkä seikat taas ovat hyviä käytäntöjä tai sopimusperusteisia.

On kannatettavaa ja tärkeää kehittää tiedonhallintaan liittyviä toimintamalleja ja selkiyttää siihen liittyvää vastuunjakoa. Kunnat kuitenkin eroavat toisistaan, minkä vuoksi yleisten toimintamallien lisäksi on vältettävä turhaa byrokratiaa.

Katsomme, että jos kunta voi kieltää tai siirtää alueisiin liittyvän työn suorittamisen, asiaa tulisi tarkastella selvityksessä ja laissa nykyistä perusteellisemmin. Tällä tarkoitamme esimerkiksi pohdintaa siitä, että mitkä olisivat kiellon vaihtoehdot tai siirron perusteet ja muut oikeusvaikutukset. Raportissa ei käsitellä myöskään sitä, miten kiireelliset työt suoritetaan. Kiireellisten töiden osalta tarvittaneen vähemmän koordinaatioita kuin kiireettömien töiden osalta.

On tunnistettu, että pätevyysvaatimuksien tarkennuksen tarve lisää toimijoiden kustannuksia ja voi hankaloittaa Pk-yrityksien toimintaedellytyksiä. On arvioitava, voidaanko laadun varmistaminen ratkaista muilla, kuin pätevyysvaatimuksilla, esim. sanktioimalla puutteita.

Raportin loppupuolella kuvataan kunnossapitotoimialan kehittämistarpeita. Arvioinnissa olisi hyvä tunnistaa myös toimijat ja vastuutahot näille kehittämistoimille.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula