2.11.2005 klo 13:09

Kuuleminen hallituksen esityksestä Eduskunnalle laiksi työnantajan kansaneläkemaksun suuruudesta vuonna 2006 ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Eduskunta
Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Muutoksen tausta

Esityksessä ehdotetaan annettavaksi laki työnantajan kansaneläkemaksun suuruudesta vuonna 2006 sekä muutettavaksi kansaneläkelakia ja valtion vuonna 1999 kansaneläkelaitokselle suorittaman takuusuorituksen vähentämisestä annettua lakia.

Työnantajan kansaneläkemaksua ehdotetaan alennettavaksi työnantajan sairausvakuutusmaksuun ehdotettua korotusta vastaavasti sekä eräitä Lapin läänin kuntia ja saaristokuntia koskevan maksuvapautuskokeilun päättymisen vuoksi. Alennus olisi yleisesti yhteensä 0,468 prosenttiyksikköä paitsi valtiontyönantajan ja Ahvenanmaan maakunnan osalta, joille alennus olisi 2,018 prosenttiyksikköä. Vuoden 2006 kansaneläkemaksun suuruudet yksityisellä työnantajalla olisivat:

(i) I maksuluokassa 0,898 prosenttia;
(ii) II maksuluokassa 3,098 prosenttia;
(iii) III maksuluokassa 3,998 prosenttia.

Muilla työnantajilla kansaneläkemaksun suuruus olisi 1,948 prosenttia.

Maksujen suuruuden lisäksi tarkistettaisiin yksityisen työnantajan maksuluokan määräytymisen perusteena olevaa palkkaa. Tämän lisäksi Kansaneläkelaitoksen osuutta kansaneläkkeiden rahoituksesta ehdotetaan alennettavaksi 71 prosentista 60 prosenttiin.

Esitys liittyy valtion vuoden 2006 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2006 alusta.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa ehdotetuista muutoksista työnantajan kansaneläkemaksuprosentteihin vuodelle 2006. Sen sijaan Suomen Yrittäjät esittää, että työnantajan kansaneläkemaksun II ja III maksuluokkien perusteena oleviin euromääräisiin poistorajoihin, jotka ovat pysyneet muuttumattomia jo vuodesta 1996, tehtäisiin asianmukaiset inflaatiotarkistukset. Näin jarrutettaisiin pääomavaltaisempien yritysten automaattista liukumista korkeampiin kansaneläkemaksuluokkiin ja hillittäisiin näiden yritysten sosiaalivakuutusmaksujen nousupaineita. Tämä tukisi erityisesti pienempien, suuria investointeja tekevien yritysten työllistämismahdollisuuksia.

Hallituksen esityksiin muiksi kansaneläkemaksuun liittyviksi laeiksi vuoden 2006 osalta Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa. Pidemmällä aikavälillä Suomen Yrittäjät kuitenkin kokee, että erityisiä perusteita kansaneläkemaksulla rahoitettujen sosiaaliturvaetuisuuksien sitomiselle palkkoihin ei ole. Maksu tulisikin vähitellen poistaa ja maksujen keventäminen tulisi työllisyysnäkökulma huomioonottaen aloittaa nimenomaan alimmasta, I maksuluokasta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jarkko Soikkeli